گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

چهار چرخ محرک خودرو - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

چهار چرخ محرک خودرو
دی 2, 1394
776 بازدید
گزارش نسخه جدید

چهار چرخ محرک خودرو


چهار چرخ محرک خودرو

سامانه چهار چرخ محـرِک یا (۴WD) یا (۴x4) خودرویی است که قابلیت گشتاوری نیروی محرکه تولید شده موتور را به بر روی چهار چرخ به صورت همزمان دارد. بنا بر عقیده بسیاری از مردم این نوع خودرو خودروی بیابانی است. همچنین این نوع خودرو نقش مهمی در بازی‌های رالی دارد. اینگونه خودرو ها کنترل بهتری در حرکات نمایشی و سر پیچ ها دارند. همچنین نیرو بیشتری به زمین وارد می کنند در نتیجه ازشتاب بیشتری برخوردارند. برای مثال از اینگونه خودروها ،می توان به خودرو های subaru(سوبارو)،lamborghini(لامبورگینی)،ford(فورد)و…اشاره کرد .


 

معنای کلی هر دو عبارت AWD و WD4
این است که قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو منتقل می شود و اتومبیل به حرکت در می آید. آیا تابه حال به تفاوت مکانیسم عملکرد آن ها اندیشیده اید؟ چرا در برخی از خودروها از عبارت AWD و در برخی دیگر از عبارت ۴WD استفاده می شود؟ اگر مفهوم هر دو کلمه یکسان است، چرا از دو عبارت متفاوت برای بیان آن ها استفاده می شود؟

بررسی سیستم‎های AWD و ۴WD

به طورکلی، خودروهای دارای چهار چرخ محرک، طبقه بندی خاصی دارند و هر یک با علامت اختصاری یا عبارت خاص خود شناخته می شوند. باوجود یکسان بودن مفهوم عبارت های AWD و ۴WD، باید گفت که خودروهای AWD و ۴WD کاملاً با هم فرق دارند. در این مقاله به اختصار به بررسی انواع طبقه بندی خودروهای چهار چرخ محرک پرداخته شده است.

۴WD

این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را ۴×۴ هم می‌نامند. در این‌گونه خودروها توان به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل می‌شود. وظیفه اصلی است جعبه انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است.

در داخل این جعبه انتقال مجموعه‌ای از چرخ دنده مانند گیربکس وجود دارد. هنگامی که توان توسط این جعبه تقسیم می‌شود، به شما ضمانت می‌کند که هر چرخی با سرعت برابر در حال گردش است. این برابر بودن سرعت های دورانی چرخ‌ها مشکل بزرگی هنگام دور زدن خودرو ایجاد می‌کند. همان طور که می‌دانید در هنگام پیچیدن در یک پیچ، تایر داخلی سرعت کمتری نسبت به تایر بیرونی دارد.

قفل بودن دیفرانسیل در اصطلاح باعث می‌شود دور زدن خودرو با شعاع بیشتری انجام شود و یقیناً خطرآفرین می‌باشد.

از این سیستم انتقال قدرت، به اسم ۴*۴ نیز نام برده شده است که برای رانندگی در خارج از جاده اصلی بکار برده می شود.

در این سیستم انتقال قدرت توسط دیفرانسیل بین محور عقب و جلو با سطح مساوی تقسیم می شود. که ماشین های جیب اولین خودروهایی شخصی با این سیستم بودند که برای رنندگی در مسیرهای سنگلاخی و پر دست انداز مناسب به نظر می رسیدند، که البته مشکلاتی نیز داشت.

بدلیل تقسیم قدرت به صورت مساوی بین چرخ ها، در این سیستم چهار چرخ با یک سرعت یکسان می چرخید و همین موضوع باعث ایجاد مشکل می شد، مخصوصاً در پیچ ها که ضمن ایجاد فشار به موتور، چرخها را نیز با مشکل مواجه می نمود.

بنابراین سیستم ۴WD نمی توانست یک سیستم دائمی برای خودرو باشد و با تغییر مکانیکی و الکترونیکی در مواقع خارج از جاده مثل زمین های دارای گل و لای و برف از آن استفاده می شد.

این سیستم کمی بهینه سازی شد و اکنون با نام چهار چرخ متحرک یا ۴wheel شناخته می شود. تفاوت اصلی این سیستم و سیستم قدیم ۴WD در داشتن یک دیفرانسیل اضافی است که موجب می شود قدرت در بین چرخ ها تقسیم شود و می توان با اینگونه ماشین در جاده ها با سرعت بالا رانندگی کرد، که البته توصیه نمی شود. در این سیستم نیاز به بکارگیری اهرم یا دکمه ای برای تغییر سیستم انتقال قدرت است. پیشنهاد می گردد حداکثر سرعت خودرو در این حالت رانندگی یعنی چهار چرخ متحرک از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بیشتر نشود.


نحوه عملکرد سیستم ۴WD جیپ رانگلر

انواع سامانه چهار چرخ محـرِک

سیستم ۴WD مدت مدیدی است که ابداع شده و انواع متنوعی از آن به بازار آمده است که همه آنها با همین نام شناخته می‌شوند، اما در واقع موارد استفاده آنها متفاوت است.

Part Time 4WD

سیستمی است که در آن، فقط می‌توان برای مدتی معین از چهار چرخ محرک استفاده کرد. این نوع سیستم ۴WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسائط نقلیه برای حمل بارهای سنگین‌تر و یا حرکت در شرایط نامساعد جاده‌ای ساخته شده است. از این سیستم، فقط می‌توان در شرایط نامساعد جاده‌ای و نه در جاده‌های مسطح و خشک بهره‌برداری کرد، لذا واضح است که این سیستم برای انجام کارهای سخت و سنگین ساخته شده است. در جاده‌های هموار، می‌توان وسیله نقلیه را در حالت ۴WD قرار داد. حالات قرار گرفتن دنده عبارتند از: ۴WD Hi, 2WD و ۴WD LO. این سیستم برای استفاده در مکان‌های بدون جاده عالی است و هنگامی که همزمان با قفل دیفرانسیل به‌کار گرفته شود، بیشترین کارایی را خواهد داشت.


 

در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخ های عقب متحرک هستند. چهار چرخ خودرو زمانی فعال می شود که راننده، این حالت را انتخاب نماید. چنین خودروهایی، دیفرانسیل مرکزی ندارند؛ ازاین رو هنگامی که حالت چهار چرخ فعال می شود، محورهای جلو و عقب به یکدیگر قفل می شوند و گردش آن ها با سرعت یکسان است. البته این موضوع در هنگام پیچیدن در سطوح با اصطکاک بالا، مشکلات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل همواره توصیه شده است که رانندگان فقط در هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، از این تغییر حالت به حالت چهار چرخ محرک استفاده کنند. یادآوری می شود که فعال کردن دائمی سیستم چهار چرخ محرک، به خودرو آسیب می رساند. این سیستم در خودروهایی نظیر مدل های شاسی بلند سوزوکی ویتارا موجود است.

WD Full Time 4

از این سیستم می‌توان همیشه و در تمامی مسیرها از جمله آسفالته استفاده کرد.این سیستم ۴WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسیله نقلیه و کارامدتر کردن ۴WD برای استفاده روزمره ساخته شده است. به این سیستم، ۴WD دائم نیز می‌گویند. استقرار دیفرانیسل اضافی در مجموعه انتقال قدرت وسیله نقلیه، امکان بهره‌برداری دائمی از ۴WD را فراهم می‌سازد. در این سیستم، حالت ۲WD وجود ندارد. با وجود این سیستم، شما اسبی قدرتمند در اختیار خواهید داشت. مزیت استفاده از Full Time 4WD در جاده‌های نامساعد، استحکام بیشتر در حرکت به عنوان یک نکته ایمنی در رانندگی روزانه است. انواع حالت‌های قرار گرفتن دنده در این سیستم، عبارتند از: ۴WD Hi و ۴WD LO. این سیستم در خارج از جاده و در صورت قابلیت قفل شدن بسیار خوب عمل می‌کند، اما همزمان با قفل محور دیفرانسیل، بهترین عملکرد را دارد.

 

Full time locking

 

این سیستم، نوع پیشرفته تر سیستم بالایی است؛ زیرا قدرت موتور همواره در حال انتقال به چهار چرخ خودرو است. خودروهای مجهز به این سیستم، از یک دیفرانسیل مرکزی برخوردار هستند که امکان چرخش چرخ های جلو و عقب را با سرعت های متفاوت فراهم می آورد. ازاین رو، استفاده از حالت چهار چرخ در جاده، آسیبی به خودرو وارد نمی کند. در این سیستم، به دلیل استفاده از دو چرخ مضاعف برای حرکت، کشش خودرو نیز بسیار افزایش یافته و کنترل آن بهتر است. این سیستم در خودروهایی نظیر رنج رور موجود است.

 

مزایای ۴-wheel ( چهار چرخ متحرک)

بهترین قدرت و سرعت در جاده های ناهموار

کم کردن مصرف سوخت با خارج شدن از حالت چهار چرخ متحرک

راحتی سرنشینان

معایب ۴-wheel ( چهار چرخ متحرک)

وزن بیشتر خودرو

عدم کارایی در همه شرایط

قیمت بالا

 

نمایشی از عملکرد خودروهای WD 4

AWD :

تکنولوژی AWD به‌روزتر از ۴WD می‌باشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به ۴WD دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و ۴WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکترونیکی. در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده می‌کنند. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقال‌یافته تنها به چرخی تعلق می‌گیرد که بیش‌ترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام می‌شود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام می‌شود.


مزیت های AWD :

افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف

فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction

در تمامی اوقات فعال است

معایب AWD :

مصرف سوخت بیشتر

افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی

برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست

۴WD یا AWD

اگر قصد دارید در اکثر موارد در جاده‌های Off-road سیر کنید، یقیناً ۴WD بهترین انتخاب است. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه می‌کنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده (منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیم‌گیری مورد نیاز را انجام دهد.

پس AWD برای این‌گونه افراد مناسب تر است. اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمی‌کنید نیازی نیست که یک خودروی ۴WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *