گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

پیشرو پلیمر طبرستان - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

پیشرو پلیمر طبرستان
آذر 12, 1394
719 بازدید
گزارش نسخه جدید

پیشرو پلیمر طبرستان


پیشرو پلیمر طبرستان

گروه صنعتی پیشرو در سال ۱۳۷۳ تحت نام قالب سازی و قطعه سازی پیشرو تأسیس و با جذب ۲۰ نفر پرسنل و تولید قطعاتی مانند “قاب جا رادیو و زیرسیگاری” پژو ۴۰۵ شروع به فعالیت نمود. پس از مدت زمانی کوتاه این مجموعه در جهت تولید قطعات باکیفیت، تبدیل به یکی از سازندگان مطرح قطعات خودرو گردید.

در سال ۱۳۸۳ شرکت پیشرو پلاستیک کیمیا با شعار تولید انبوه و باکیفیت و با هدف توسعه فعالیت های تولیدی در شهرستان بابلسر تأسیس و توانست سهم زیادی را در تأمین قطعات مورد نیاز گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت سایپا به خود اختصاص دهد.

با توجه به افزایش حجم سفارشات مشتریان و در جهت افزایش فضای تولید، در سال ۱۳۸۸ شرکت پیشرو پلیمر طبرستان در زمینی بالغ بر۲۲ هزار متر مربع مساحت در شهرک صنعتی منصورکنده شهرستان بابل افتتاح گردید. در حال حاضر تعداد افراد شاغل در گروه صنعتی پیشرو حدوداً ۳۵۰  نفر مستقیم و ۲۰۰ نفر غیر مستقیم و تعداد انواع قطعات تولیدی در این شرکت به بیش از ۷۰۰ شماره فنی مختلف می رسد. ازجمله محصولات عمده گروه صنعتی پیشرو می توان به انواع کنسول خودروها ، انواع مجموعه هواکش های پژو  ۲۰۶ ، ۴۰۵ و پارس ، مجموعه قاب ستون های پژو   ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، پارس ، سمند و رانا و
دیگر قطعات پلیمری تا وزن ۸ کیلو گرم اشاره نمود

وجود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی نوین، بکارگیری بالغ بر ۵۰ دستگاه تزریق پلاستیک با ظرفیت ۵۸ الی۱۳۰۰ تن ، بهره گیری از خطوط رنگ پاشی و طرح چوب ، برخورداری از ماشین آلات پیشرفته تولید قالب های تزریقی مانند دستگاه های فرز CNC دروازه ای، اسپارک CNC ، جهت ساخت قالب هایی تا وزن ۲۵ تن همچون قالب مادگارد انواع خودروها از دیگر امکانات و امتیازات گروه صنعتی پیشرو در جهت دستیابی به اهداف متعالی خود یعنی رشد و توسعه هرچه بیشتر صنعت خودرو کشور می باشد.

واحد تولید

واحد های تولیدی گروه صنعتی پیشرو شامل خطوط تزریق پلاستیک، جوش التراسونیک، رنگ پاشی و طرح چوب، چاپ قطعات پلاستیک و خطوط مونتاژ کنسول پراید، کنسول اهرم ترمز دستی پژو ۴۰۵، کنسول پارس و سمند و ۲۰۶ ، مجموعه هواکش های پژو ۴۰۵ و پارس و ۲۰۶ ، مجموعه های قاب جا رادیو و زیر سیگاری پژو ۴۰۵ و پارس و کاسه نگهدارنده پدال ترمز می باشند.

 

این خطوط در دو سایت بابل و بابلسر فعال میباشند.

خط تزریق پلاستیک شرکت دارای ۳۵ دستگاه تزریق پلاستیک در محدوده ظرفیت ۵۸ تن تا ۱۲۰۰ بوده که قادر به تولید قطعات تا وزن ۱۵ کیلوگرم میباشد. – ظرفیت اسمی، تولید ۶۰۰ تن قطعات پلاستیکی در سال میباشد.

خط طرح چوب شرکت با بهره گیری از تکنولو‍ی روز آسیای شرقی اقدام به تولید انواع قطعه با تریم های مختلف برای خودرو پارس نموده است که در این راستا تریم فاز ۲ پارس انحصارا در اختیار شرکت پیشرو میباشد

واحد طراحی و ساخت

در این واحد طراحی قالب ها و قطعات مختلف با استفاده از نرم افزار های پیشرفته مانند CADCAM، CATIA، POWERSHAPE و POWERMILL و نرم افزار های شبیه سازی تزریق پلاستیک (MOLD FLOW) صورت می گیرد.

ساخت قالب با استفاده از دستگاه های جدید فرز و اسپارک CNC قابلیت تولید قالب های مختلف با تناژ حداکثر ۲۰ تن را فراهم ساخته است.

خط گرین

خط گرین قالب های تزریق پلاستیک با همکاری شرکت ESCHMANN TEXTURES کشور آلمان از دیگر قابلیت های واحد طراحی و ساخت می باشد.

واحد تضمین و کنترل کیفیت

واحد تضمین و کنترل کیفیت گروه صنعتی پیشرو در سه بخش زیر فعالیت می نماید :


کنترل کیفیت قطعات و مواد ورودی


کنترل فرایند و مهندسی کیفیت


کنترل نهائی محصول

 

یکی از شاخصهای مهم این واحد شاخص PPM خارجی (تعداد اقلام معیوب نزد مشتری) می باشد که این شاخص طی ۵ سال گذشته همواره روند نزولی داشته است

آزمایشگاه

آزمایشگاه این شرکت جزء کامل ترین آزمایشگاه های قطعات پلیمری استان مازندران می باشد که از سال ۱۳۷۸ تشکیل و با توجه به گسترش محصولات شرکت مخصوصا قطعات پژو ۲۰۶ همچنان در حال تکمیل و به روز رسانی می باشد آزمایشگاه گروه صنعتی پیشرو در سال ۱۳۸۶ موفق به اخذ تأییدیه متد وایتراک از شرکت ساپکو گردیده و هم اکنون در حال اجرای الزامات گواهینامه استاندارد ISO 17025 می باشد.

در کشور ما نیز کارخانجات متعددی در زمینه تولید خودرو فعالیت می کنند که سابقه آن به دهه چهل شمسی بر می گردد و بعد از انقلاب نیز سرمایه گذاری های بسیاری در این زمینه، صورت گرفته است و هم اکنون کارخانجات متعددی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

از اجزاء تشکیل دهنده یک خودرو می توان از انواع چراغهایی نامبرد که برای عملکرد خودرو در شرایط مختلف بسیار ضروری هستند. چراغها در خودرو انواع مختلفی دارندو می توان انواعی از آن را نامبرد، مانند: چراغ جلو، چراغهای راهنما، چراغهای خطر عقب، چراغهای پلاک، چراغهای مه شکن، چراغهای داخل اتومبیل و از این قبیل.

 

 

دلایل انتخاب محصول:

در سالهای اخیر توجه خاصی به صنعت خودروسازی در کشور مبذول شده و سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی نیز در این بخش جلب شده است و طرحهای نوینی در مورد تولید اتومبیل های خارجی و داخلی بررسی شده است. باتوجه به اینکه این محصول انواع مختلفی دارد و در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد و با درنظر گرفتن اینکه صنایع خودروسازی در کشور رو به پیشرفت است و راه توسعه را در پی شگرفته است، سرمایه گذاری در این بخش می تواند همسو با صنعت خودرو بازده خوبی داشته و از حمایت های خاصی برخوردار گردد.

در شرایطی که در بازار موجود پارامترهای رقابت مفهوم بیشتری پیدا می کنند و مشتریان امکان انتخابهای بیشتری دارند، وجود تامین کنندگانی که محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند بسیار مورد نیاز خواهد بود.

دیگر انگیزه های تولیدچراغ خودرو ضریب مصرف بالای این محصول و انواع مخلتف آن در خودرو است. همچنین بازار لوازم یدکی نیز برای این محصول شرایط مناسبی دارد به این ترتیب که مصرف چراغ در تعمیرات اتومبیل بالاست و در هنگام اکثر تصادفات شهری و جاده ای اولین صدمات وارده به چراغ خواهد بود. در سالهای اخیر تقاضا برای انواع چراغهای تزئینی و لوکس نیز افزایش یافته و امکان تولید برای سلایق مختلف مهیا است.

مسائل دیگری که بطور معمول برای هر سرمایه گذاری در یک طرح مدنظر قرار می گیرند نیز مانند سهم بازار، قیمت فروش و تمام شده مناسب ودیگر پارامترها نیز در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

 

نقش محصول در زنجیره تولید:

همانطور که می دانیم این محصول به عنوان یکی از ورودیهای خط مونتاژ نهای یخودرو است و از اقلام واسطه صنعت خودرو بحساب می آید. در این زنجیره تولید، تولیداتی مانند ورق فولاد، حباب شیشه. مواد پتروشیمی، آلومینیوم، پیچ و واشر و غیره به عنوان ورودی و مواد اولیه بوده ودر حلقه قبلی زنجیره و تولید قرار می گیرند.


پیچ واشر     آلومینیوم و فولاد     پتروشیمی و پلیمری    شیشه سازی


 

 


                 چراغ

 

                    

                     اتومبیل

زنجیره تولید چراغ خودرو

از دیدگاه دیگر هنگامی که تولید با هدف بازار لوازم یدکی انجام می پذیرد این محصول به عنوان یک کالای نهایی و مصرفی محسوب می شود.

معرفی محصول و موارد کاربرد آن:

بطور کلی چراغ در اتومبیل بمنظور ایجاد روشنایی لازم و تامین دید مورد نیاز راننده و سرنشینان بکار می رود، البته برخی انواع چراغها جهت زیبایی بکار رفته و تنها جنبه تزیینی دارند. چراغ جلوی خودرو در هنگام شب نور مورد نیاز راننده برای روشن کردن مسیر حرکت و نیز مشخص شدن کناره جاده توسط چراغ سمت راست خودرو را تامین می نماید همچنین در طول روز برای جلب توجه بیشتر اتومبیلهای مقابل بکار می رود، البته این مطلب در سالهای اخیر جزء قوانین و مقررات کشورهای غربی قرار گرفته است بصورتیکه هنگام روز نیز می بایست چراغهای جلو و عقب خودرو بطور دائم روشن باشند وکارخانجات تولید اتومبیل هم برای جلوگیری ازاهمال رانندگان در روشن کردن چراغها در طول روز سیستم چراغهای جلو و عقب خودرو را به سوییچ خودرو مربوط کرده بطوریکه با روشن شدن اتومبیل، چراغها نیز بصورت خودکار روشن میشود.

از موارد کاربرد چراغهای خطر نیز هشدار به رانندگان پشت سری هنگام رانندگی و ترمز کردن می باشد که راهنماهای عقب نیز معمولاً روی چراغهای خطر عقب نصب هستند و هنگام تغییر مسیر مانند چراغهای راهنمای جلو بکار می روند. چراغهای مه شکن جلو نیز هنگام هوای مه آلود مسافت کوتاهی در جلوی اتومبیل را روشن می کنند و چراغ مه شکن عقب نیز مانند راهنماهای عقب معمولاً

 

 

روی چراغهای خطر عقب نصب شده و برای جلوگیری از تصادفات در هوای مه آلود مورد استفاده قرار میگیرند. چراغهای داخل اتومبیل برا ی تامین نور سرنشینان در مواقع لزوم بکار می روند.

دیگر چراغهای تزیینی نیز، بمنظور زیبایی بیشتر بکار می‌روند.

تاریخچه تولید محصول در جهان:

بطور حتم تولید این محصول وابسته به تولید خودرو بوده است و تاریخچه تولید آن به زمان تولید اولین اتومبیل ها دراروپا بر می گردد هنگامی که اتومبیل ها تماماً بطور دست ساز ساخته می شدند. در ابتدا هماننددرشکه ها چراغهایی روغنی یا نفتی با شیشه ای محافظ بر روی اتومبیلها نصب می شد که مسلماً کارآیی لازم را برای روشن ساختن کامل جاده نداشت. کم کم با اختراع لامپ های خلاء توسط ادیسون چراغهایی با استفاده از لامپ برای اتومبیلها ساخته شد و به تدریج در طراحی و کارآیی آنها پیشرفتهایی صورت گرفت تا به شکلهایی شبیه به چراغهای امروزی در آمدند بطوریکه از یک ورق فنری با فرم مناسب جهت انعکاس مناسب نور استفاده شد و داخل قطعه که رفلکتور (Reflector) نام دارد نیز لعاب کاری می شود تا انعکاس بهتری انجام شود. سپس لامپ در محل مناسب قرار گرفته و جلوی چراغ نیز توسط حباب شیشه ای پوشانده می شد. این فرآیند تقریباً همان فرآیندی است که امروزه برای ساخت چراغ استفاده می شود. طی سالهای قرن بیستم تکنولوژی در تولید انواع لامپها پیشرفتهای زیادی داشته است و کارخانجات بزرگی لامپهای متنوعی را تولید کرده اند که می توان از لامپهای جدید گازی، هالوژنی و … نام برد. حباب شیشه ای مورد استفاده از چراغ نیز از لحاظ جنس مواد بکار رفته، شفافیت، مقاومت برابر نور خورشید، مقاومت برابر خش و استحکام لازم بطور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است.

کشورهای صاحب تکنولوژی:

در عصر تولید انبوه در اوایل قرن بیستم کشورهایی که به تولید انبوه اتومبیل مشغول بودند، کشورهای قدرتمند صنعتی دنیا بودند. این کارخانجات برای تامین نیازهای قطعات لازم جهت تولید انبوه خود ایجاد زیرساختهای لازم جهت صنایع اقماری و تامین کننده در زنجیره تولید را لازم دانسته و سعی کردند تا بتوانند قطعات مورد نیاز مونتاژ خودرو را تولید نمایند. برخی کشورهای مزبور در تولید لامپ بکار رفته در داخل چراغ بسیار پیشرفته هستند و برخی دیگر در قطعات دیگر چراغ های خودرو صاحب تکنولوژی هستند. از جمله این کشورها می توان آلمان را نام برد که در صنایع الکتریکی و همچنین صنایع پتروشیمی از پیشگامان تکنولوژی محسوب می شود. شرکتهایی مانند شرکت بوش (Bosch) سابقه ای طولانی در تولید لوازم الکتریکی از جمله چراغ دارد. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لامپ در دنیا شرکت اسرام (OSRAM) است که خود یک شرکت آلمانی است. از دیگر شرکتهای سطوح دیگر در این زمینه می توان از شرکت زیمنس (ZIMENSE) نام برد که برای بیشتر خوانندگان نامی آشناست.

از دیگر کشورهای صاحب نام در این زمینه فرانسه است که همانند آلمان شرکتهای معتبری در سطح جهانی را داراست که در زمینه خودروسازی و بطورکلی قطعات خودرو فعالیت می کنند. یکی از بزرگترین شرکتهای قطعه سازی دنیا که در فرانسه واقع است، شرکت والئو (valeo) می باشد که در سرتاسر دنیا کارخانجات تولید قطعات یدکی داشته که فعال هستند. شرکت مزبور در تمامی شاخه های تولید قطعات خودرو فعالیت دارد و درزمینه تولید چراغ انواع خودروها نیز به تولید می پردازد. قابل ذکر است که همکاری های تنگاتنگی بین این شرکتها وجود دارد. بطور مثال شرکت اسرام که تولیدکننده لامپ است از تامین کنندگان شرکت والئو محسوب می شود. شرکتی دیگری که در اینجا نام می بریم شرکت (CIBIE) است که یک شرکت فرانسوی است و در این زمینه فعالیت دارد و همگام با شرکت والئو از بزرگترین شرکتهای قطعه سازی دنیا هستند. بطور حتم از بزرگترین شرکتهای قطعه سازی دنیا در تمامی زمینه ها، می توان بسیاری از شرکتهای آمریکایی را نام برد.

شرکت جنرال الکتریک (GE) از بزرگترین آنهاست، که تامین کننده بسیاری شرکتهای خودروسازی آمریکایی از جمله جنرال موتورز ست. همانطورنیز که مشخص است آمریکا یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه تکنولوژی ساخت انواع محصولات درصنایع مختلف است. صنایع پلیمری، صنایع فولاد، صنایع الکتریکی و … همه و همه از دیدگاه تکنولوژیکی مرهون فن آوری های آمریکایی هستند به این ترتیب لازم نمی بینیم تا در مورد شرکتهای بسیار دیگر در این کشور توضیح اضافه ای داده شود.

تاریخچه تولید محصول در کشور:

برای بررسی تاریخچه تولید محصول در کشور می بایست به تاریخچه تولید خودرو در کشور نظر افکند در ایران خودرو از اواخر دهه چهل شمسی با تولید اتومبیل پیکان وارد صنعت کشور شد. با گذشت زمان کارخانه هایی برای تولید قطعات محدودی برای خودروهایی که بیشتر در بازار ایران موجود بودند شکل گرفتند و قطعاتی را برای خودروهایی مانند پیکان، سیتروئن، رنو، و انتها و برخی ماشین های آمریکایی تولید می کردند که چراغ خودرو نیز از آن جمله است. بتدریج طی این سالها تولید کنندگان دیگری نیز در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. برای معرفی تولیدکنندگان موجود و میزان تولید هر کدام و سهمی از بازار را که به خود اختصاص داده اند، فهرستی از آنها تهیه شده است که در انتهای پروژه به عنوان ضمیمه آمده است. کارخانجات در دست احداث نیز بطور جداگانه ذکر شده اند که سهمی از بازار را در اینده به خود اختصاص خواهند داد.

مطالعه سیستماتیک بازار:

۱-تعریف محدوده محصول – بازار:

در این قسمت به معرفی محصول و بازار با درنظر گرفتن شاخص های مربوط به هریک می پردازیم.

همانگونه که در قسمتهای قبل آمد، محصول چراغ خودرو است که وظیفه تامین روشنایی برای دید راننده و و… را بر عهده دارد. از نظر مشخصات ظاهری و کیفی نیز به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهد شد.

عامل دیگر در این بررسی بازار است. تولید این محصول برای بازار داخلی کشور ایران و درصدی نیز در آینده به صادرات به خاورمیانه و درصورت امکان اروپا اختصاص می یابد. اما در این بررسی، بازار مورد نظر از نظر جغرافیایی به داخل کشور ایران محدود می شود. همانطور گفته شد موارد مصرف این محصول تنها برای استفاده در خودرو بوده و مصرف کنندگان آنرا نیز دو گروه عمده تولیدکننده خودرو (ایران خودرو) و دارندگان خودرو، تشکیل می دهند. به این ترتیب مشخص می شود که این محصول چه وظایفی دارد، برای بازار چه منطقه ای، با چه موارد مصرفی و برای چه گروه های مصرف کننده ای تولید می شود.

۲-شناخت عوامل موثر در تقاضا:

از جمله عوامل موثردر تقاضای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) تقاضای مستقیم کارخانه سازنده، که به نرخ تولید خودرو توسط آن کارخانه بستگی دارد. از آنجایی که چراغ محصولی بدون جانشین است کارخانه ملزم به تهیه آن خواهد بود و باتوجه به آمار تولید خودرو و کیفیت محصول، تقاضا انجام خواهد شد.

ب) تقاضای محصول به عنوان قطعه یدکی – باتوجه به آمار تصادفات و فرسودگی ها و از کارافتادگی چراغ‌های اتومبیل تقاضا برای محصول انجام خواهد شد. از آنجا که داشتن چراغ از لحاظ قوانین راهنمایی و رانندگی الزامی است، تقاضا برای محصول به محض از کارافتادگی یا حادثه بایستی برآورده شود.

ج) واردات و صادرات از عوامل دیگر موثر در تقاضای محصول است که در این مورد تقریباً به تمامی از خارج وارد می گردد.

د) کالای جانشین، که برای این محصول نمی توان کالای جانشینی قائل شد.

۳-بخش بندی بازار:

بخش بندی بازار براساس مناطق جغرافیایی، گروه های مصرف کننده و موارد مصرف انجام می گیرد. این بخش بندی در قسمت اول و در تعریف محدوده محصول – بازار انجام گرفته است که نتیجه آن به این ترتیب است که محصول برای بازار ایران و برای دو گروه مصرف کننده (تولید کننده و دارندگان خودرو) و برای تامین روشنایی و استفاده در خودرو تولید خواهد شد.

۴-شناخت اطلاعات لازم:

جهت مطالعه بازار در این قسمت می بایست اطلاعات لازم را مشخص نماییم. برای این منظور به اطلاعات زیر نیازمندیم:

  • شناخت تولید کننده خودرو و آمار تولید خودرو توسط تولیدکننده
  • میزان خودروهای مموجود نزد دارندگان خودرو
  • میزان تولیدات فعلی این محصول
  • میزان واردات و صادرات محصول و شرایط ان
  • آمار در مورد طرح های در دست اجرا در زمینه تولید این محصول

     

    ۵-شناخت منابع اطلاعاتی و جمع آوری اطلاعات لازم:

    به منظور بدست آوردن اطلاعات لازم که در قسمت قبل آمد می توان به منابع اطلاعاتی زیر اشاره کرد:

  • مرکز آمار ایران
  • وزارتخانه ها (بالاخص وزارت صنایع)
  • سازمان مدیریت و برنامه ریزی
  • سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • بنیاد مستضعفان
  • کارخانجات و شرکتها
  • سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران
  • سازمان مدیریت صنعتی و …

    و به منظور جمع آوری اطلاعات می توان از آمار تولیدات خودرو موجود در پایگاه اطلاعاتی وزارت صنایع، طرحهای مشابه موجود در آن مرکز، کتاب گمرک ایران (سالنامه)، کتاب بازرگانی ایران (سالنامه) و … استفاده کرد.

    ۶-انتخاب روش پیش بینی:

    در بررسی های مربوط به ارزیابی های طراحی ایجاد صنایع برای پیش بینی تقاضا از دوره ای پیش بینی بلند مدت یا میان مدت استفاده می شود که دوره ای شامل تا ۵ سال آینده می شود. در این پروژه باتوجه به ینکه سعی شده تا پیش بینی ها با دقت بالایی انجام شود، از روش رگرسیون یک

    متغیره استفاده شده است. باتوجه به روند تغییرات تقاضا که در قبل در مورد آن صحبت شد، این روش برای این روند از نظر آماری کاملاً مناسب خواهد بود.

    اگرچه زمان و هزینه یک روش دقیق ممکن است به تناسب بالا رود اما این زمان برای رسیدن به دقت موردنظر ترجیح داده شده است.

    طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخروداری از دیدگاههای تجربی و عملی متانسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد.

    بررسی امکان احداث واحد از حیث نحوه تامین مواد اولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصصها و مهارتهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید.

    مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات درخصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرآینده‌های مختلف تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستمها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد. این بررسیها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی و احدهای جدیدالتاسیس درداخل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار ورقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد.

    در بررسی های فنی ابتدا روشهای مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسیهای لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائیهای بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب می‌گردد.

    با انتخاب مناسبترین روش تولید هر محصول می توان دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز را براساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.

    در این فصل، علاوه بر تشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسبترین فرآیند. کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خواهد شد. سپس ظرفیت و برنامه تولید براساس بررسی بازار تغییر می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولیه مورد نیاز جهت انجام و ادامه فعالیتهای تولیدی واحد مورد بررسی قرار می‌گیرند، در ادامه براساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت بخشهای مختلف محاسبه می گردد و سپس نقشه جانمایی ساختمانهای تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی و خدمات ترسیم می‌گردد. در خاتمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرار گرفته است.

    ارزیابی روشهای مختلف تولید و گزینش روش بهینه

    چراغ جلوی خودرو (پژو ۲۰۶) متشکل از شیشه چراغ، کاسه چراغ، قاب نگهدارنده و قطعات اتصال چراغ به بدنه می باشد که این اجزاء با پیچ تنظیم و واشر به یکدیگر مونتاژ می گردد.

    از میان اجزاء متشکله چراغ خودرو. شیشه چراغ جلو به صورت آماده، از واحدهای تولیدکنندهموجود در سطح کشور خریداری می‌شود پیچ تنظیم و واشر نیز به عنوان قطعات خریدنی محسوب می شوند لذا در واحد صرفاً کاسه، قاب نگهدارنده و قطعات اتصال چراغ به بدنه ساختهو ضمن مونتاژ و بسته بندی به مراکز توزیع عرضه خواهند شد.

    با بررسی فرآیند ساخت اجزاء می توان پی برد که عملاً روش تولید از تنوع برخوردار نبوده و صرفاً به روش معمولی تولید ومونتاژ بر می گردند.

    لازم به یادآوری است که چراغ جلو پژو ۲۰۶ مبنای محاسبات فنی مالی و اقتصادی طرح بوده است.

    تشریح فرآیند تولید

    جهت تشریح فرآیند تولید. جداول روند تولید قطعه همراه با زمانهایی درجه گردیده اند که این زمنها تماماً بر مبنای اصول تجربی کار با دستگاهها و مهارت کارگر معمولی محاسبه و ذکر شده اند.

    زمانبندی صرفاً به معنای پی بردن به حدود زمان ساخت قطعه می باشد و این زمان در محاسبه تعداد ماشین آلات بر مبنای ظرفیت اسمی کارخانه تولیدی بسیار مهم است.

     

    در دنباله مطالب، شناسنامه عملیات به همراه تشریح روند ساخت هر قطعه و ماشین آلات درج می گردد در هر مورد وزن، ابعاد، جنس و مرحله ساخت به تفکیک درج شده است.

    تشریح فرآیند به منزله تشریح یکایک عملیات انجام گرفته بر روی مواد اولیه تا حصول محصول نهایی شامل عملیات ذیل می باشد:

    ۱-    برش کاری (برای تولید کاسه چراغ، نگهدارنده و قطعات اتصال چراغ به بدنه)

    ۲-    پرس کاری (برای تولید کاسه چراغ ، قاب نگهدارنده و قطعات اتصال چراغ به بدنه)

    ۳-    لبه کاری (در تولید کاسه چراغ)

    ۴-    لعاب (لاک) زنی ( در تولید کاسه چراغ) و پخت لعاب

    ۵-    رسوب دهی با آلومینیوم ( در تولید کاسه چراغ)

    ۶-    چربی زدائی (در تولید کاسه چراغ

    ۱-۷- چسب زنی (جهت اتصال شیشه و کاسه چراغ به قاب نگهدارنده)

    ۲-۷- نقطه جوش (جهت اتصال قطعات چراغ به بدنه با قاب نگهدارنده)

    ۳-۷-مونتاژ نهایی‌(با استفاده از پیچ تنظیم و واشر)

     

    I. برش کاری

    فرآیند تولید چراغ خودرو از برش ورق های کششی ( به ضخامت ۸/۰ میلیمتر) آغاز می شود. عمل برش کاری با استفاده از قیچی های مخصوص صورت می گیرد که در ذیل توضیحات تکمیلی ارائه شده است.

     

    ۱-طرح و ساختمان قیچی های گیوتینی:

    قیچی گیوتینی تقریباً همیشه در کنار پرس خم مورد لزوم است. قیچی های مدرن قادر به تهیه بلانکهائی با دقت زیاد هستند. در این بخش ویژگیهای طرح یک قیچی استاندارد و عوامل موثردر انتخاب مناسبترین آنها برای یک کار شرح داده خواهد شد.

    ماشین قیچی امروزی یک دستگاه دقیقی است که برای انجام کارهای دقیق طراحی و ساخته شده است. برا یتامین این شرایط سازندگان قیچی های مدرن براحتی می توانند در صورتی که به خوبی نگهداری شده باشند، دقت هایی در حدود ۰۵/۰ اینچ را داشته باشند.

    اینگونه دقتها را نمی توان ناشی از تنها یک یا چند عامل در طرح قیچی دانست، خریدار این قیچی ها می تواند در انتخاب ماشین خود به عوامل ذیل توجه داشته باشد:

    ۱-    ساختمان آهنی یا فولادی

    ۲-    ساختمان پیچ شده یا جوشکاری شده

    ۳-    قدرت مکانیکی یا هیدرولیکی

    ۴-    با محرک بالایی یا با محرک پایینی

    از آنجائیکه با توجه به موارد فوق امکانات زیادی در قیچی وجود دارد، طبعاُ پیشنهاد انتخاب بهترین غیرممکن می باشد.

    انتخاب قیچی به ماهیت نوع کار بستگی زیادی دارد و باید به این نکته توجه داشت که قیچی برای تولید زیاد و یاتولیدهای کم متناوب مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین باتوجه به نوع، کار انتخاب قیچی نیز تفاوت خواهد داشت.

     

    چنانچه از قیچی تنها برای گونیا کردن ورقهای نازک استفاده شود، لزومی به خرید یک ماشین قیچی پرقدرت و مخصوص کارهای زیاد نیست. همچنین اگر از قیچی برای کارهای با مقطعه ضخامت گوناگون استفاده شود، باید یک قیچی پرقدرت و با استحکام زیاد انتخاب گردد.

    ۲-جنس و ساختمان یک قیچی

    سازندگان بزرگ و اصلی قیچی ها سه مسئله را در طرح ساختمانی این وسائل در نظر گرفته اند:

    ۱٫    قیچی ها باید از ورقهای فولادی غلتک کاری شده ساخته شده باشند.

    ۲٫    پس از ماشین کاری شدن ورقهای فولادی، آنها به کمک پیچ و مهره سوار می‌شوند.

    ۳٫    ساختمان یی ها می تواند از نوع فولاد جوشکاری شده یا بدنه ریخته شده باشد.

    خصوصیات های اصطحکاکی چدن،‌تنش کششی و مقاومت برشی فولاد. نمونه هایی از دو عمل اصلی هستند که سازندگان برای معرفی و کاربرد وسایل خود مورد توجه قرار داده و ارائه می نمایند. استفاده از هریک از روشهای ساخت اعم از ریخته شده، جوشکاری شده و یا مخلوطی از این دو برای ساختمان قیچی ها مناسب است به شرط آنکه از این جنس ها و از ساختمان پیشنهاد شده و به شکل صحیح استفاده شود.

    جنس قیچی در وقت عمل آن عامل مهمی نیست و این مشروط به آن است که طرح ساختمان قیچی طراحی با ثبات بشد. بایستی به خاطر داشت که اکثر بار وارد به یک قیچی، یک بار انحرافی یا متحرک است و تنش های پیچش و تنشهای افقی و عمودی در حین برش به وجود می آید برای تضمین برش دقیق،قسمت سر و بستر قیچی بایستی استحکان کافی داشته باشد تا در برابر انحراف عمودی و همچنین پیچش ناشی از تنش های پیچش از خود مقاومت نشان دهند. استحکام از دید ماشین های قیچی بیشتر تابعی از طرح ساختمانی آن است تا جنس قیچی، همچنین سطوح یا طاقانها و راهنمائیکه ضربه زن قیچی را هدایت می کند. وزنه های متعادل کننده نیز از عواملی هستند که بایستی قادر باشند تا ضربات بزرگ ناشی از لحظه برش را تا حدی جذب نمایند و این امر در کارهای تولیدی زیاد اهمیت خاص دارد.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *