گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

موضوع : حفظ کرامت انسانی - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

موضوع : حفظ کرامت انسانی
مهر 28, 1394
724 بازدید
گزارش نسخه جدید

موضوع : حفظ کرامت انسانی


موضوع : حفظ کرامت انسانی

«انسان» به عنوان مهمترین موضوع خلقت، همیشه جایگاه مهمی در اندیشه ها و مکاتب مختلف فلسفی داشته و «انسان شناسی» بخش عمده ای از معرفت بشری را در تاریخ علم به خود اختصاص داده است. بدیهی است تا ابعاد مختلف وجود انسان مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرد، نمی توان تصویر روشنی از نحوه و حدود و ثغور زندگی اجتماعی انسان ارائه داد و نقش و جایگاه او را درجامعه تعیین نمود.
با توجه به ضرورت تبیین دیدگاههای اسلام دراین مورد، این مقاله بر آن است تا «کرامت انسانی» را در سیره سیاسی حضرت علی (ع) – از بعد نظری و عملی – مورد بررسی قراردهد. مقاله با تبیین دیدگاههای حضرت علی (ع) درمورد «کرامت انسانی درخلقت» و «ضرورت شناخت کرامت انسانی» بحث را آغاز نموده و با طرح جلوه های تحقق کرامت انسانی وارد موضوع اصلی شده است. نگارنده سپس اصول برابری، حفظ عزت نفس انسانی، و تکریم و احترام به شخصیت انسان را از مهمترین شاخصها یا شیوه های تجلی کرامت انسانی از دیدگاه امام علی (ع) برمی شمارد و در پایان مقاله، طی بحث کوتاهی در مورد موانع تحقق کرامت انسانی، مسئله فقر را به عنوان مانع بروز و ظهور کرامت انسانی از دیدگاه امام(ع)، مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. با هم آن را می خوانیم.
کرامت انسانی درخلقت:
مهمترین گوهری که خداوند متعال درخلقت انسان به او عطا فرمود«کرامت انسانی» است.
این ویژگی مهم که خداوند افتخار آن را فقط به اشرف مخلوقات خود داد، موجب تمایز انسان از سایر موجودات گردید و تمام فرشتگان مأمور شدند دربرابر این کرامت، سرتعظیم فرود آورند. حضرت علی(ع) براین عقیده اند که خضوع و خشوع و سجده فرشتگان در برابر انسان، به خاطر کرامت او بود و به تعبیر دیگر فرشتگان در برابر کرامت انسانی به سجده افتادند. امام علی(ع) پس از بیان خلقت انسان توسط خالق یکتا، تصریح می فرمایند که:
«آن گاه خداوند سبحان از فرشتگان خواست که به پیمان خویش عمل کنند و بروصیت الهی گردن بگذارند و در برابر کرامت انسانی، به نشانه خضوع و خشوع سجده آورند. پس به آنان گفت:«درمقابل آدم به سجده در آیید…» (۱)
بنابر این آنچه فرشتگان مکلف به سجده و تعظیم در برابر آن شدند، نه گوشت و پوست و استخوان، و نه قامت کشیده انسان، بلکه «کرامت انسانی» بود و موجودی که در برابر این کرامت سر تعظیم فرود نیاورد از درگاه الهی رانده شد و دشمن خدا قلمداد گردید:
«… پس همگی بی هیچ استثنایی سجده اش کردند جز ابلیس» که کبر ورزید و با تکیه بر اصل و نژاد برترش بر آدم فخر فروخت و به دام تعصب افتاد چنین بود که ابلیس دشمن خدا، پیشوای متعصبان و بنای مستکبران شد.»(۲)
خداوند متعال از میان تمام موجوداتی که خلق کرد فقط یکی را برگزید و عطیه ای به نام «کرامت انسانی» به او عطا فرمود و به فرشتگان فرمان داد تا در مقابل این عطیه باارزش و بی مانند سر تعظیم فرود آورند، تعظیم و سجده، بالاترین مرتبه احترام و خضوع و خشوع است که جز در برابر خداوند، شرک محسوب می شود ولی کرامت انسانی به حدی دارای ارزش بود که این تعظیم به امر خداوند در مقابل آن صورت گرفت و شیطان که از تعظیم استنکاف ورزید مورد خشم و غضب الهی قرار گرفت و از درگاه الهی رانده شد.
بدون شک انسان آن گوهر ارزشمند و کرامت والای انسانی را با خود به عرصه این خاک و زندگی دنیایی اش آورد و این خصلت والا- که از روح دمیده شده خدا در انسان نشأت می گرفت، – جزء ماهیت بشر گردید. بدهی است هرکس در این دنیا نسبت به این ویژگی منحصر به فرد انسان بی حرمتی روا دارد و کرامت نفس سایر همنوعان خود را پاس نداشته و آن را مورد خدشه قرار دهد سرنوشتی بهتر از ابلیس نخواهد داشت.
شناخت کرامت انسانی
پی بردن انسان به ارزش و عظمت کرامت نفسی که در نهاد او به ودیعه گذارده شده، یکی از مهمترین مراحل خودشناسی است. انسان تا هنگامی که به توانائیها و قابلیتهای ذاتی خود پی نبرد و به گوهر ارزشمند کرامت خود واقف نگردد نمی تواند در مسیر تکامل و تعالی گام برداشته و آن قابلیتها و کرامات نفسانی را به فعلیت برساند. حضرت علی(ع) در خصوص معرفت انسان به خود می فرمایند:
«دانا کسی است که قدر خود را بشناسد و در نادانی مرد این بس که پایه (ارزش) خویش را نشناسد»



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *