مزایا و معایب رایانه و گوشی های لمسی

فناوری‌های جدید در دو دهه اخیر تأثیر بسیاری بر زندگی ما داشته‌اند و تا حدودی سبک زندگی‌ها را تغییر داده‌اند. از جمله این فناوری‌ها ، تلفن همراه است که تقریباً به همه جا حتی دورافتاده‌ترین نقاط و روستاها نیز راه یافته است.

به گزارش آفتاب به نقل از تهران پرس،تلفن همراه وسیله‌ای سودمند برای ارتباطات مطلوب محسوب می‌شود اما مضرات استفاده نادرست آن نیز به حدی است که همواره کارشناسان حوزه سلامت درباره آثار زیان بار آن برسلامت جسم و روان هشدار می‌دهند. این وسیله ارتباطی جذاب با توجه به پیشرفتهای باور نکردنی آن امروز نه تنها کودکان و نوجوانان که دنیای بزرگترها را نیز تسخیر کرده است اما در این میان مدیران، معلمان، والدین و در راس همه آموزش و پرورش باید بیدارتر از همیشه بوده و آن را به طور ضابطه‌مند کنترل کند.
فناوری‌های جدید در دو دهه اخیر تأثیر بسیاری بر زندگی ما داشته‌اند و تا حدودی سبک زندگی‌ها را تغییر داده‌اند. از جمله این فناوری‌ها ، تلفن همراه  است که تقریباً به همه جا حتی دورافتاده‌ترین نقاط و روستاها نیز راه یافته است. از ویژگی‌های  این پدیده  دگرگونی و نو شدن روز به روز آن است به طوری که جهان در انتظار نسل‌های بعدی آن می‌باشد.
امروزه تلفن همراه یکی از مهمترین تکنولوژی‌های جوامع محسوب می‌شوند که ضمن ایجاد «خلوت مستقل فردی» رابطه اجتماعی فرد را در یک بستر شبکه‌ای، معنادارکرده است. نظام و ساختار برنامه‌‌های تلفن همراه، قابلیت‌های متنوع چندرسانه‌ای و ظرفیت‌هایی مثل صدابرداری، فیلم‌برداری، عکاسی، اتصال به اینترنت و ماهواره و انطباق‌پذیری با رایانه و برنامه‌های آن، را برای این وسیله کوچک ایجاد کرده است به طوری که در حال حاضر در کنار تمامی نیازهای فردی اجتماعی فرد، تلفن همراه نیز به در زمره ضرورتها راه پیدا کرده است. سال‌هاست که در آموزش و پرورش قانون منع استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان وجود دارد و تقریبا به یک هنجار تبدیل شده بود و حتی خانواده ها نیز از این قانون راضی هستند (اگرچه برخی از دانش‌آموزان به صورت پنهانی از آن در محیط مدرسه بهره می‌برند) . حالا این روزها با آغاز به کار دولت یازدهم این هنجار دست خوش تصمیمات به نظر سیاسی شده است.
شخصیتی در رأس کابینه دولت یازدهم قرار داردکه نگاهش به حسب ظاهر و بیان به شبکه‌های مجازی که یکی ازکارکردهای تلفن همراه بدان اختصاص دارد متفاوت است. برخی از اعضای کابینه نیز به رغم مخالفتهای قانونی همانند برخی از شهروندان با استفاده از فیلتر شکن ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند.و…..چندی پیش وزبر محترم آموزش و پرورش از نظرسنجی این وزارتخانه  مبنی بر استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس خبر داد.که این اقدام در نوع خود ذهن تحلیلگران تربیتی را به خود مشغول کرد.
اگر چه تلفن همراه فواید و مزایای خود را به همراه دارد از جمله:
۱
ـ امکان ارتباط دو سویه یا چند سویه دایمی
۲
ـ قابل برنامه‌ریزی بودن ارتباطات
۳
ـ انتخابی بودن پذیرش ارتباطات
۴
ـ انتخابی بودن دسترس بودن یا نبودن
۵
ـ استفاده‌های چندمنظوره رسانه‌ای، گوش دادن به رادیو، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، ورود به جهان اینترنت
۶
ـ امکان در در دسترس بودن و برقراری ارتباط.
اما سوال و دغدغه آن است که برغم قابلیتهای مثبت تلفن همراه که اجمالا به برخی از آنها اشاره شد با توجه به مضرات آن در بعد تربیتی و اجتماعی که به برخی از آنها اشاره خواهد شد، حکمت و دلیل این اقدام آموزش و پرورش دولت یازدهم چیست و چه توجیهی برای این کار دارند؟ چرا نظر سنجی آن را به عرصه جامعه کشاندند؟ چرا بررسی این مسأله را به متخصصین تعلیم و تربیت ارجاع ندادند؟ چرا از تحلیلگران اجتماعی با رویکردهای متفاوت نظر خواهی نکردند؟ و ناگاه و دفعتا این مسأله را  در سبد نظرسنجی عمومی قرار دادند؟ .این زمانی مهمتر می شود که بدانیم در دولت قبل نیز یک بار حث ورود تلفن همراه ه مدارس به پیشنهاد یکی از اپراتورهای تلفن همراه ارائه شد و به شدت مورد اعتراض جامعه قرار گرفت به گونه ای که پرونده آن بسته شد. حال بتوجه به این تجربه ارائه چنین پیشنهادی آن هم سوی وزارت آموزش و پرورش عجیب به نظر می رسد.
 
آنچه مهم است اینکه فرهنگ استفاده از تلفن همراه نه تنها در بین جوانان بلکه در کل جامعه به اندازه پیشرفت‌های تکنولوژی که در گوشی‌های تلفن همراه کرده است هماهنگ نبوده است و فرهنگ استفاده از تلفن همراه باید تقویت شود و این میسر نمی‌شود مگر آنکه متولیان فرهنگی کشور فکری بیاندیشند و بسترسازی مناسب جهت ادامه این فن‌آوری پدید آورند.با وجود مطالبات و خواسته‌های کاربران تلفن همراه به خصوص جوانان، دیگر استفاده صرف از این ابزار ارتباطی نوین برای تماس‌های تلفنی و مکالمه اهمیتی ندارد. بررسی‌ها و تحقیقات حاکی از این است که بخش اعظم کاربران در جامعه بویژه جوانان به دلیل استفاده از ارزش‌های افزوده جدید و کارکردهای مختلف، از تلفن همراه استفاده می‌کنند و نیازها و مطالبات روزافزون همین جوانان، شرکت‌های تولیدکننده را بر آن داشته تا برای پاسخ به این نیازها دست به ابتکارهای نوین و خلاقیت بزنند و بر همین اساس است که می‌بینیم هم‌اکنون گوشی‌های تلفن همراه دارای فن‌آوری‌های نوینی هستند.
مثبت و منفی تربیتی و اجتماعی(‌ و از دید نگارنده بیشتر منفی) را برجامعه و خانواده‌ها تحمیل کرد.این فن‌آوری جدید در میان جوانان به یک ابزار مهم ارتباط اجتماعی بدل گشته است به طوری که برخی از جوانان هویت فردی خود را در گرو تلفن همراه می‌دانند یا به عبارتی خود را با آن تعریف می‌کنند. با انتخاب نوع زنگ تلفن همراه، صفحه نمایش آن و آهنگ‌هایی که داخل آن ذخیره می‌کنند، پیامک‌هایی که ارسال می‌نمایند و… وضعیت اجتماعی خود را به دیگران می‌شناسانند.از سویی دیگر مراکز آموزشی نیز از استفاده بدون ضابطه و انتشار مسایل غیراخلاقی از طریق تلفن همراه در بین جوانان نگران هستند. آن‌ها معتقدند برخی مسایل تلفن همراه باعث سست شدن پیوند خانوادگی می‌شود و ارتباط چهره به چهره و رودرروی اعضای خانواده را کاهش می‌دهد که این بلّیه خود از مهالک تربیتی و اجتماعی می‌باشد که باید به صورت مستوفا بدان نگریسته شود.از تبعات و آثار مخرب بدون هدف و برنامه تلفن همراه می‌توان به ایجاد استرس و فشار روانی بر افراد نام برد تا جایی که بر سلامت جسمی آنها نیز تأثیر می‌گذارد و نیز مشکلات رفتاری خاصی ایجاد می‌نماید.
پایین آمدن سطح روابط خانوادگی،.پایین آمدن ارتباطات درون خانوادگی، و در نهایت نقص یکی از اصول و احکام مهم اسلامی یعنی صله رحم، تجمیع تمامی اطلاعات شخصی و خانوادگی در تلفن همراه و در نهایت ترس از گم شدن و لو رفتن تمامی اطلاعات محرمانه زندگی شخصی، رواج فساد اخلاقی و بی‌بند و باری از طریق تلفن همراه به انحاء مختلف (ارسال عکس‌های خلاف عفت، متن‌های طنزآلود بسیار رکیک و…)، احساس ناامنی اجتماعی و در نهایت استرس‌زا بودن تلفن همراه  را می‌توان از تبعات و مضرات منفی تلفن همراه دانست که باید خانواده‌ها و متولیان تربیتی و فرهنگی کشور فارغ از نگاه تک بعدی برای آن چاره‌ای  بیاندیشند و از تذبذب در تصمیم گیریها، آن هم در سطح کلان که با نسل نوجوان و جوان که آینده‌سازان  میهن اسلامی مان هستند احتراز کنند.