گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img

سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

قوه مجریه کویت
دی 23, 1392
1375 بازدید
گزارش نسخه جدید

قوه مجریه کویت


حکومت سلطنتی

مقام سلطنت

1) اصل 54 اعلام می دارد که امیر ریس کشور است شخص او مصون و تعرض ناپذیر است.

2) اصل 55 هم اشاره دارد که امیر اختیارات خود را از طریق وزیران خود اعمال خواهد نمود.

3) امیر در برابر مجلس سوگند یاد می کند که قانون اساسی کشور را محترم بدارد او برای خود معاونی برمی گزیند تا در مواقعی که در خارج از کشور بسر می برد قائم مقام امیر باشد معاون باید سوگند یاد کند که به امید وفادار باشد.

4) امیر، مجلس را به برگزاری نشست دعوت می کند و اختتام دوره اجلاسیه را اعلام می نماید و می تواند با رعایت مقرراتی که در اصل 107 بیان شده با صدور فرمان قوه مقننه را منحل کند، امیر همچنین از حق ابتکار قانون، تایید آن و انتشار رسمی ان برخوردار است همچنین او می تواند از قوه مقننه بخواهد که مصوبات خود را مورد بررسی قرار دهد، استوارنامه نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی را می پذیرد امیر فرمانده کل نیروهای مصلح است از جمله اختیارات او اعلان جنگ دفاعی، انعقاد معاهدات که جنبه های مهمی از کشور مثل قلمرو، حقوق عمومی یا خصوصی شهروندان یا حاکمیت مربوط می شود مقامات کشوری و لشکری را منصوب می کند مجازات ها را محکومان را تخفیف دهد افتخارات رسمی را اعطا می کند و طبق قانون معکوکات رسمی کشور به نام او ضرب می شود.

مقام سلطنت

1) اصل 54 اعلام می دارد که امیر ریس کشور است شخص او مصون و تعرض ناپذیر است.

2) اصل 55 هم اشاره دارد که امیر اختیارات خود را از طریق وزیران خود اعمال خواهد نمود.

3) امیر در برابر مجلس سوگند یاد می کند که قانون اساسی کشور را محترم بدارد او برای خود معاونی برمی گزیند تا در مواقعی که در خارج از کشور بسر می برد قائم مقام امیر باشد معاون باید سوگند یاد کند که به امید وفادار باشد.

4) امیر، مجلس را به برگزاری نشست دعوت می کند و اختتام دوره اجلاسیه را اعلام می نماید و می تواند با رعایت مقرراتی که در اصل 107 بیان شده با صدور فرمان قوه مقننه را منحل کند، امیر همچنین از حق ابتکار قانون، تایید آن و انتشار رسمی ان برخوردار است همچنین او می تواند از قوه مقننه بخواهد که مصوبات خود را مورد بررسی قرار دهد، استوارنامه نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی را می پذیرد امیر فرمانده کل نیروهای مصلح است از جمله اختیارات او اعلان جنگ دفاعی، انعقاد معاهدات که جنبه های مهمی از کشور مثل قلمرو، حقوق عمومی یا خصوصی شهروندان یا حاکمیت مربوط می شود مقامات کشوری و لشکری را منصوب می کند مجازات ها را محکومان را تخفیف دهد افتخارات رسمی را اعطا می کند و طبق قانون معکوکات رسمی کشور به نام او ضرب می شود.

نخست وزیر کابینه: امیر پس از مشاوره سنتی نخست وزیر اعزال یا نصب می کند دیگران وزیران هم که شورای وزیران (کابینه) تشکیل می دهند توسط امیر منصوب می شود این افراد باید شرایط و خصوصیات لازم برای عضویت در مجلس را دارا باشند وزیران پس انتصاب اگر عضو مجلس نباشند و به واسطه مقام خود عضو آن خواهند شد تعداد وزیران نمی تواند بیشتر از  اعضای مجلس باشد به موجب اصل 123 شورای وزیران کنترل وزارت خانه های دولتی را در دست دارد سیاست کلی دولت را تعیین و اجرای آن را دنبال می کند و همچنین بر نحوه عمل وزارت خانه های دولتی نظارت می نماید وزیران به صورت فردی و جمعی در برابر امیر مسئول هستند.

از زمان در گذشت مبارک در سال 1915 جانشین او به نوبت از میان هر یک از دو فرزند پسر او جابر و سالم برگزیده شد.

حکومت جمهوری

رویس جمهور و کابینه: ریس جمهور اگرچه مستقیماً توسط رای دهندگان برای دوره ای چهارساله انتخاب می شود اما مشروط به تایید رهبری متصدی مقام خود می باشد او مسئول اجرای قانون اساسی است، رئیس جمهور در جلسه ای با حضور قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد می کند که به قانون اساسی پایبند باشد از جمله اختیارات و وظایف ریس جمهور

1) امضای مصوبات مجلس، اعضای عهدنامه ها، قراردادها و موافقتنامه های منعقده با سایر دولت ها پس از تصویب مجلس:

2) نظارت بر امور بودجه و امور استخدامی کشور

3) تصویب انتصاب سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه با رئیس جمهور است.

4) امضای استوارنامه سفیران و پذیرفتن استوارنامه سفیران کشورهای خارجی

5) عزل و نصب وزرا و ریاست هیات وزیران (کابینه) با رئیس جمهور است. اعطای نشان های دولتی هم با رئیس جمهوری قانون اساسی 1979 مقام نخست وزیری را پیش بینی کرده بود که وظایف اجرایی را با رئیس جمهور تقسیم می نمود و این روش در صورتی نتیجه بخش بود که رئیس جمهور با نخست وزیر کاملاً با یکدیگر هماهنگ باشند اما وضع همواره به این صورت نبود اصلاحات سال 1989 با اعطای عالیترین مقام اجرایی بعد از رهبری به رئیس جمهور اعطا شد و نقش او را تقویت کرد و برای جلوگیری از دیکتاتوری احتمالی ضمانت هایی در قانون اساسی گنجانده شد که از جمله لزوم کسب رای اعتماد برای وزیران و امکان استیضاح رئیس جمهور توسط مجلس بود در مورد استیضاح رئیس جمهور اگر پاسخ های او برای نمایندگان قانع کننده نباشد ضمانت اجرای نهایی، عزل توسط مقام رهبری است.

رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرائم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی در دادگاه های عمومی دادگستری انجام میشود.

مشکلات مجلس و شورای نگهبان را تشخیص مصلحت نظام حل می کنند.

ttt



موضوعات :
تحقیق , رشته حقوق
برچسب‌ها :
,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *