گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

دوى سرعت - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

دوى سرعت
اردیبهشت 6, 1396
306 بازدید
گزارش نسخه جدید

دوى سرعت


دوى سرعت

دوى سرعت اساساً نمایش قدرت است و بستگى دارد به توانایى یک فرد که قادر باشد بدنش را با سرعت و قدرت متناوباً توسط پاها به جلو براند. این قدرت در مردان در سنین ۲۰ و در زنان در سنین ۱۸ به حداکثر تکامل خود مى‌رسد. سرعت دویدن کیفیتى است که تا اندازه محدودى قابل توسعه و پیشرفت است. بهترین طریق براى افزایش سرعت عبارتند از:

۱. افزایش قدرت عضلات اکستنسور و مفاصل پا (سرعت، توان، زمان، قدرت، نیرو) و بنابر این منجر به ایجاد نیروى پیش‌برنده مى‌شود.

۲. تمرین در بالاترین سرعت که باعث پیشرفت دو سرعت شده و دونده هماهنگى بیشتر جسمى در حرکات پیدا مى‌کند. تصحیح اشتباهات در مواقع و مواضع معین، باعث افزایش سرعت مى‌شود.

     دوى نیمه استقامت

دوى نیمه استقامت با گام‌هاى سریع که نسبت به دوى سرعت آرام‌تر است دویده مى‌شود. البته به اشکال مختلف دویدن و دویدن سرعت با تغییر طول مسیر تغییر مى‌کند.

ولى وقتى صحبت از مقایسه با دوى سرعت مى‌شود، دویدن (نیمه استقامتی) به حرکات کمتر مفاصل – کمتر متمایل شدن به جلو و تماس کامل کف پا با زمین احتیاج دارد.

در دوهاى نیمه استقامت، موفقیت به ترکیب صحیح عوامل زیر بستگى دارد:

۱. سرعت در دویدن

۲. دویدن به حد کفایت

۳. تحمل در دویدن

در دوى نیمه استقامت که مسافت نسبتاً طولانى بایستى با گام‌هاى نسبتاً سریع طى شود – قدرت (تحمل) دستگاه قلب و عروق بیشترین تأثیر را دارد.

     دوى استقامت

مسافت‌هاى طولانى با گام‌هاى آهسته‌ترى طى مى‌شود. بیشترین تأکید بر روى طریق راحت و ساده دویدن است که باعث صرفه‌جویى در انرژى مى‌شود، و در مقایسه با دوى نیمه استقامت احتیاج کمترى به کار مفاصل دارد. کمتر به جلو خم مى‌شود و حداکثر تماس کف پا با زمین وجود دارد. در این حالت نیز توصیه مى‌‌شود با هر گام حداکثر فاصله طى شود. در حالى که تحمل فرد (مخصوصاً قدرت سیستم قلبى عروقی) تأثیر محدودى روى دونده دارد، در فواصل طولانى عامل بسیار مهمى است.

تحقیقات نشان مى‌دهد که دونده مسافت‌هاى طولانى تا حدود ۸۰ درصد حداکثر جذب اکسیژن را استفاده مى‌کند و در تمام طول مسابقه این حد را نگاه مى‌دارد. در مسافت‌هاى طولانى فاکتور اولیه دیگر قدرت ذخیره انرژى است. البته یک میزان منطقى سرعت در دویدن همیشه مفید است.

     دویدن در سایر ورزش‌ها

ورزش‌هاى میدانى مثل فوتبال، بسکتبال و بیس‌بال، اغلب نیازمند به تغییراتى در مسیر دویدن در گام‌ها، ثبات نیروهاى جانبى و سایر تغییراتى که نیاز به حرکات سریع و چالاکى در ضمن دویدن دارد، است. این حالت‌ها همیشه با حداکثر قدرت انجام مى‌شود تا یک حرکت سریع به جلو ایجاد شود. در تحت چنین شرایطى محل و تغییر مکان مرکز ثقل بدن لازم ا ست با دقت بیشترى کنترل شود. طول گام اغلب کاهش مى‌یابد تا تماس پا با زمین بیشتر (به دفعات) باشد و امکان تغییرات سریع در مسیر را فراهم مى‌سازد همچنین اغلب سرعت‌هاى طرفى بیشترى لازم است. در این نوع دویدن تنه معمولاً با خم‌شدن کمترى به جلو حمل مى‌شود. هماهنگى گام‌هاى دونده همچنانکه سرعت و مسیر تنظیم مى‌شود از بین مى‌رود و الگوهاى انرژى برحسب پاسخ به نیاز بدن تکمیل مى‌شود.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *