گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

دانلود پایان نامه بررسی ارتباط بین منبع کنترل (درونی و بیرونی) و پرخاشگری


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

بهمن 16, 1393
785 بازدید
گزارش نسخه جدید

دانلود پایان نامه بررسی ارتباط بین منبع کنترل (درونی و بیرونی) و پرخاشگری


دانلود پایان نامه بررسی ارتباط بین منبع کنترل (درونی و بیرونی) و پرخاشگری

تعداد صفحات ۱۱۰ صفحه

قیمت ۲۰۰۰۰ تومان

برای دانلود برروی پرداخت آنلاین کلیک کنید

فهرست مطالب

 عنوان—————————————————————- صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش—————————————– ۱

 مقدمه——————————————————————— ۲

بیان مسئله—————————————————————— ۳

 اهمیت و ضرورت پژوهش—————————————————– ۵

 سؤالات پژوهش————————————————————- ۷

اهداف پژوهش————————————————————— ۷

فرضیه های پژوهش———————————————————– ۷

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها———————————————– ۸

 فصل دوم: ادبیات پژوهش—————————————- ۱۰

مقدمه———————————————————————- ۱۱

مفهوم پرخاشگری————————————————————- ۱۳

نظرات و دیدگاههای مختلف در مورد پرخاشگری———————————— ۱۴

پالایش پرخاشگری———————————————————— ۱۵

تأثیر محرکهای پرخاشگری—————————————————– ۱۹

اثر مجاورت و رسانه های گروهی در پرخاشگری———————————— ۱۹

پرخاشگری از دیدگاه پژوهش های رفتاری—————————————– ۲۲

پرخاشگری کُنش آزار دهنده—————————————————- ۲۲

فزون مهارگری پرخاشگری—————————————————— ۲۴

الگوی عمومی پرخاشگری—————————————————— ۲۵

پرخاشگری خانوادگی———————————————————- ۲۶

پرخاشگری مستقیم———————————————————– ۲۸

الگوی رفتاری سنخ A——————————————————— 29

خشم———————————————————————– ۳۰

پیشایند خشم—————————————————————- ۳۲

شرایط ایجاد کننده خشم—————————————————— ۳۳

کنترل پرخاشگری———————————————————— ۳۴

تنبیه فرد پرخاشگری———————————————————- ۳۶

تنبیه الگوهای پرخاشگر——————————————————– ۳۷

مفهوم منبع کنترل———————————————————— ۳۷

الف- منبع کنترل درونی——————————————————- ۳۸

ب- منبع کنترل بیرونی——————————————————– ۳۸

مرکز کنترل—————————————————————– ۳۸

توهم کنترل—————————————————————– ۳۹

پیامد اعتقاد به داشتن کنترل————————————————— ۴۰

تفاوت های فردی در درک کنترل———————————————— ۴۱

احساس کنترل————————————————————— ۴۴

کنترل فردی و خودکارآمدی—————————————————- ۵۱

انواع کنترل—————————————————————— ۵۱

 فصل سوم: روش پژوهش—————————————– ۶۵

 مقدمه——————————————————————— ۶۶

 روش پژوهش————————————————————— ۶۶

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری———————————————— ۶۶

 ابزار پژوهش—————————————————————- ۶۷

 روش های آماری————————————————————- ۷۱

 فصل چهارم: یافته های پژوهش———————————— ۷۲

تجزیه و تحلیل داده های پژوهش———————————————— ۷۳

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری———————————— ۸۶

 مقدمه——————————————————————— ۸۷

تبیین فرضیه های پژوهش—————————————————–

 محدودیت های پژوهش——————————————————- ۸۸

 پیشنهاد ها—————————————————————– ۸۹

 فهرست منابع و مآخذ——————————————————— ۹۰

 ضمائم——————————————————————— ۹۴

مقدمه:

خشم، هیجانی است که بیشتر از همه هیجانات در مورد آن صحبت شده ولی کمتر از همه در مورد آن مطالعه شده است (کندال[۱]، ۲۰۰۰) خشم به خودی خود یک هیجان غریزی، طبیعی، و دارای ارزش انطباقی است که می تواند اُرگانیسم را در جهت سازگاری با محیط یاری کند. با این وجود در صورتی که این هیجان شکل افراطی پیدا کند، به یکی از علائم اختلا لهای روانپزشکی مانند: اختلالهای شخصیت، اختلال روان-تنی، اختلالهای خُلقی و اسکیزوفرنی تبدیل می شود (لیهی[۲]، ۲۰۰۲) .

تروریسم، قتل، جنگ، بچه آزاری[۳]، تجاوز به عنف[۴] و خشونت و پرخاشگری همیشه بخش مشترکی از زندگی اجتماعی انسان را تشکیل می دهد. در این میان، پرخاشگری رفتاری است که قصد آن آزار رسانیدن به فرد دیگری است ( مقدم، ۱۳۷۷) .

افرادی که از نظر خود شیفتگی بالا هستند، دیدگاهی مبالغه آمیز درباره ی ارزشمندی خود دارند. آنان به بازخوردهایی که خودهای مبالغه آمیز آنان را تهدید کند با سطوح فوق العاده بالایی از پرخاشگری واکنش نشان می دهند( بارون[۵]، ۲۰۰۶، ترجمه کریمی ) .

یافته های پژوهشی نشان می دهند که پرخاشگری ناشی از گستره ی وسیعی از متغیرهاست – عوامل اجتماعی، ویژگی شخصی، عوامل موقعیتی (بارون، ۲۰۰۶، ترجمه کریمی ).

افرادی که به طور فیزیکی در دوران کودکی به وسیله ی پدر و مادر مجازات می شوند، نسبت به بچه هایی که به این شیوه تربیت نشده اند، احتمالا با فرزندان خود بیشتر بدرفتاری می کنند. بنابراین، پرخاشگری و خشونت خانوادگی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود (احمدی، ۱۳۸۷).

کنترل در جنبه های مختلف زندگی دارای اهمیت است، میزان بالای کنترل، با مکانیزم مقابله کردن بهتر، عوارض استرس کمتر، سلامت ذهنی و جسمی، استقامت، آرزوها و عزّت نفس بالاتر و اضطراب کمتر، نمرات بالاتر و مهارتها و محبوبیت اجتماعی بیشتر ارتباط دارد. (عبدالله[۶]، ۱۹۸۹ ).

بیان مسئله:

تعاریف چندی از پرخاشگری ارائه شده است که بهترین و جامع ترین این تعاریف از طرف بارون[۷] ارائه شده است (۱۹۷۷،). بارون، پرخاشگری را چنین تعریف می کند: هر نوع عمل و رفتاری که به طور مستقیم در جهت هدفی به منظور آزار و اذیّت رساندن به دیگران و کسانی که مایل نیستند مورد آزار و اذیّت قرار بگیرند. شرط لازم در تعریف برون این است که رفتاری پرخاشگری نامیده می شود که هدفش آسیب رساندن و صدمه زدن باشد و آن متضمن این است که فردی چنین رفتاری را دارد، منظور و هدفش آسیب رساندن باشد به تعریف مزبور باید جنبه ی شناختی نیز اضافه شود و این امر ثابت می کند، هنگامی که فردی به دیگری صدمه و آسیب می رساند، باید قصد آن را در ذهن داشته باشد ( آلن ۱ و آلن ۲ ،۲۰۰۷، ترجمه ی جمالفر، ۱۳۸۶ ).

افرادی که رفتار الگوی نوع A را نشان میدهند زودرنجتر و پرخاشگرتر از افراد دارای الگوی نوع B هستند. افرادی که از نظر سو گیری اسنادی خصمانه بالا هستند اعمال دیگران را به نیات خصمانه اسناد می دهند. در نتیجه پرخاشگرتر از افرادی هستند که از نظر این ویژگی در سطح پایین تری قرار دارند، مصرف الکل میتواند پرخاشگری را افزایش دهد (بارون، ۲۰۰۶، ترجمه کریمی، ۱۳۸۵) .

مفهوم منبع کنترل[۸] در واقع یک خصیصه شخصیّتی است که ابتدا توسط راتر (۱۹۶۶) در راستای نظریه یادگیری اجتماعی مطرح شده است. راتر منبع کنترل را اینگونه تعریف کرده است: انتظار کلی فرد از نتایج یک رویداد که یا در درون و یا در فراسوی (بیرون) کنترل و فهم شخصی وی وجود دارد. افراد دارای ویژگی منبع کنترل بیرونی، رویدادها را ورای کنترل خود ادراک می کنند و نتایج و برآیندهای رویداد را به شانس، بخت یا تحت کنترل دیگران نیرومند نسبت می دهند و یا معتقدند که رویدادها به دلیل پیچیدگی زیاد محیط، غیرقابل پیش بینی هستند. از طرف دیگر افراد با منبع کنترل درونی براین باور هستند که رویداد، به رفتار و خصیصه های نسبتاً دائمی خودشان بستگی تام دارد. چنین افرادی اعتقاد دارند که می توانند از طریق پاداش ها، توانایی ها، مهارت ها و خصیصه هایشان بر نتایج اثر بگذارند (علی پور، ۱۳۹۰) .

با توجه به مطالب بالا پژوهش حاضر در پی جواب دادن به این سؤال می باشد که آیا رابطه ای بین منبع کنترل (بیرونی- درونی) با پرخاشگری رابطه وجود دارد ؟

اهمیّت و ضرورت پژوهش:

عمده ی افراد دوست دارند زمام اختیار رویدادهای زندگی خویش را در دست خودشان داشته باشند. یعنی همه ی مردم به احساس کنترل[۹] فردی نیاز دارند. احساس کنترل یعنی اینکه احساس کنند درباره ی جنبه های مختلف زندگی خود فکر کنند، تصمیم گیری کنند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب و اجتناب زندگی خود فکر کنند، تصمیم گیری کنند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب و اجتناب از نتیجه ی نامطلوب، اقدامات مؤثری انجام دهند. پژوهش ها نشان می دهد که احساس کنترل پایین با فرسودگی بیشتر به هنگام استرس ارتباط دارد (رادین[۱۰]، ۱۹۸۶ به نقل از علی پور، ۱۳۹۰).

احساس کنترل مشخصاً باعث می شود که آدم ها سراغ سبک های زندگی پر خطر نروند و رفتارهای تضمین کننده سلامتی داشته باشند. رفتارهای پر خطر مثل مشروبات الکلی مختص کسانی است که روی زندگی خود احساس کنترل نداشته باشند. احساس کنترل بر زندگی بر میزان سلامتی افراد می افزاید (علی پور، ۱۳۹۰).

کاهش خشم منجر به افزایش سلامت روانی و جسمانی فرد می گردد و ارتباط آن با اختلال های روانی و پزشکی، روابط بین فردی آشفته نارضایتی از زندگی مورد تأیید قرار گرفته است، خشم یک عامل فعال کننده رفتار خشم آمیز می باشد و به آسانی توسط شرایط مرتبط به استرس برانگیخته می شود(بک[۱۱] و همکاران،۲۰۰۴).

پرخاشگری واکنش هیجانی است. افراد آدمی گاهی به هم حمله می کنند، صدمه میزنند و حتّی یکدیگر را می کشند. نقطه اوج پرخاشگری جنگهای بزرگ است. در طول ۵۶۰۰ سال بالغ بر ۴۶۰۰ جنگ بزرگ پدید آمد که افزون بر سه میلیارد کشته بر جا گذاشت. (پارسا، ۱۳۹۰).

با توجه به مطالب بیان شده به نظر می رسد انجام این پژوهش بتواند از طریق تأثیر که روی جامعه ی پژوهش می گذارد.

سؤالات پژوهش:

۱- آیا بین منبع کنترل درونی و پرخاشگری دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد؟

۲- آیا بین منبع کنترل بیرونی و پرخاشگری دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد؟

اهداف پژوهش:

الف) اهداف کلی:

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین منبع کنترل (درونی، بیرونی) و پرخاشگری می باشد.

ب)اهداف جزئی:

۱- تعیین رابطه بین منبع کنترل درونی و پرخاشگری دانشجویان است.

۲- تعیین رابطه بین منبع کنترل بیرونی و پرخاشگری دانشجویان است.

فرضیه:

فرضیه پژوهش به شرح زیر میباشد:

۱- بین منبع کنترل (درونی، بیرونی) و پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد.

۲- منبع کنترل درونی و بیرونی در بین دانشجویان مقطع مختلف متفاوت است.

۳- پرخاشگری در بین دانشجویان مقطع مختلف، متفاوت است.

۴- منبع کنترل درونی و بیرونی در بین دانشجویان دختر و پسر، متفاوت است.

۵- پرخاشگری در بین دانشجویان دختر و پسر، متفاوت است.

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:

منبع کنترل:

الف) تعریف مفهومی منبع کنترل: راتر منبع کنترل را این گونه تعریف کرده است «انتظار کلی فرد از نتایج یک رویداد که یا در درون و یا بیرون کنترل و فهم شخصی وی وجود دارد» (علی پور،۱۳۹۰).

[۱] Kendall
[۲] leahy
[۳] Child abuse
[۴] Rape
[۵] Baron
[۶] Abdullah
[۷] Baron
[۸] Locus of control
[۹] Sense of control
[۱۰] Radin
[۱۱] Beak

دانلود پایان نامه بررسی ارتباط بین منبع کنترل (درونی و بیرونی) و پرخاشگری

تعداد صفحات ۱۱۰ صفحه

قیمت ۲۰۰۰۰ تومان

برای دانلود برروی پرداخت آنلاین کلیک کنید



موضوعات :
پایان نامه

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *