گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

دانلود مقاله برنامه ریزی درسی آموزش بزرگسالان


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

دی 23, 1392
1788 بازدید
گزارش نسخه جدید

دانلود مقاله برنامه ریزی درسی آموزش بزرگسالان


دانلود مقاله برنامه ریزی درسی آموزش بزرگسالان

مقدمه:

 یادگیری به عنوان مهم ترین و اساسی ترین رویداد زندگی با عوامل گوناگون ارتباط دارد و بدون شناخت آنها نمی توان برای ساماندهی بهتر یادگیری اقدام نمود. یکی از عوامل مزبور خود یادگیرنده است.

عملکرد معلّم یا مدرس نیز در یادگیری تأثیر قابل توجّه دارد. از جهات مختلف می توان رابطه معلّم را با یادگیری مورد بررسی قرار داد. توانایی حرفه ای و توان تدریس نخستین شرط انجام وظایف معلمی است. معلمی که مهارت های تدریس را دارا نباشد و یا نگرش ها و دانش های لازم را نداشته باشد نمی تواند یادگیرنده را به سوی اهداف یادگیری رهبری کند. علاوه بر توان حرفه ای بصیرت و شناخت او از مخاطب شرط دیگر معلمی است. معلمی را تصور کنید که برای تدریس در کلاس های بزرگسالان انتخاب شده است ولی از روانشناسی بزرگسالی و ویژگی های گوناگون یک فرد بزرگسال آشنایی ندارد. این فرد تا چه حد می تواند در آموزش بزرگسالان موفّق شود؟

یادگیری دارای ارکان سه گانه است. هر یک از آنها اگر ضعیف و ناقص باشد یادگیری با قوت و استحکام لازم انجام نخواهد گرفت. یکی از ارکان یادگیری دانش است. تا زمانی که فرد مفاهیم و اصول مبنایی را در مورد چیزی به دست نیاورد مانند درختی است که ریشه ندارد. درخت بدون ریشه دوام ندارد. ولی یادگیری آدمی محدود به دانش نیست. چه بسا انسان در مورد یک موضوع دانش داشته باشد ولی هیچ تحولی در او احساس نشود. یک فرد بزرگسال را در نظر بگیرید که می داند تربیت یک مقوله بسیار مهم است ولی عملاً در تربیت فرزند خود ناتوان است یا می داند که مطالعه یک چیز ارزشمند است ولی مهارت های مطالعه را یاد نگرفته است. بطور کلی آنچه که «توانستن» را در زندگی تحقق می بشد مهارتهاست. دانستن با توانستن کامل تر می شود. بر ای تکمیل یادگیری باید یک رکن سوم هم شکل بگیرد و آن نگرش ها و طرز تلقی هاست. طرز تلقّی های آدمی که بتدریج در انسان بوجود می آیند عامل درونی مهم در جهت دهی به رفتارهای انسان محسوب می شود. اصولاً تغییر رفتار اساسی زمانی شکل می گیرد که همراه دانش و مهارت، نگرش نیز تغییر پیدا کند. البته این سه از هم جدا نیستند. یعنی این طور نیست که ابتدا دانش به وجود آید، سپس مهارت تقویت شود و سپس نگرش ها شکل بگیرند. بلکه این سه رکن به طور کامل مرتبط یکدیگر هستند و هیچ کدام به تنهایی قابل تصوّر و تحقق نیست. لذا نظام آموزش باید طوری باشد که هر سه به صورت درهم تبیده بوجود آید.

برنامه درسی هم  ترین وسیله یادگیری در نظام تعلیم و تربیت است:

زیرا که بدون آن هیچ تصوّری از یادگیری نمی توان داشت. منتها این سند یادگیری مهم، با توجه به ویژگیهای یادگیرنده انواع مختلف دارد. برنامه درسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی با دوره های تحصیلی بالاتر تفاوت اساسی دارد و با همین استدلال برنامه درسی بزرگسالان نیز با دوره های تحصیل دیگر متفاوت خواهد بود. وقتی که به آموزش بزرگسالان می اندیشم، مرزی در ذهن مجسم می شود که آموخته ها و تجارب متراکم در وجود او شکل گرفته و نهادینه شده است. در ارتباط با کودکان ابتدایی و راهنمایی معمولاً می پرسیم که یادگیری را از کجا و چگونه آغاز کنیم تا انحراف در رشد بوجود نیاید. آیا برای بزرگسالان نیز این سؤال توجیه و منطق دارد؟ وجودی که انواع تجارب و یادگیری های قبلی در آن تثبیت شده و به باور تبدیل شده است چه موقعیتی در یادگیری خواهد داشت؟ آیا غیر از خود او می توانیم یادگیری را از جای دیگر شروع کنیم؟ به همین دلیل «زندگی» یک فرد بزرگسال محور اصلی برنامه درسی او را تشکیل می دهد.

برای دانلود کل مقاله بر روی پرداخت آنلاین کلیک کنید

قیمت ۲۰۰۰ تومان

 



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *