گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

خداوند شیطان را شیطان نیافرید. - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

خداوند شیطان را شیطان نیافرید.
بهمن 10, 1394
1830 بازدید
گزارش نسخه جدید

خداوند شیطان را شیطان نیافرید.


خداوند شیطان را شیطان نیافرید.

اولاً : کلمه شیطان از ماده « شطن » گرفته و « شیاطین » به معنای خبیث و پست آمده است و « شیطان » به موجودی سرکش و متمرد – اعم از انسان ، جن و یا جنبدگان دیگر – اطلاق می‎شود. باید توجه داشت که شیطان اسم عام است ، یعنی اسمی برای جنس موجودات شریر است؛ اما ابلیس اسم خاص است و تنها برای یک موجود خاص به کار می‌رود ، که آدم (ابوالبشر) را فریب داد و هم اکنون با لشکر خود در کمین فرزندان آدم است و همواره تلاش می‎کند تا آنها را نبز همانند پدرشان ، حضرت آدم ، فریب دهد.

ثانیاً : درباره شیطان (ابلیس) بحث‌های متعدد و مختلفی در میان صاحب نظران مطرح است ، که در اینجا به یکی از این نظرات اشاره می‎شود :

خداوند ابلیس را شیطان نیافرید؛ به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان بود و فطرتی پاکی داشت ، ولی سپس از آزادی خود سوء استفاده کرد و بنای طغیان و سرکشی گذارد. پس او در آغاز پاک آفریده شد و انحـــرافش بر اثر خواست خـــودش بوده است. بنـــا بر این دیدگـــاه ، گفته شــده است که هرگـــز خداوند از همان اول موجـــودی به عنوان شیطـــان – با داشتن ماهیت پلید شیطانی – نیافریده است ، بلکه خداوند موجودی قابل تکامل آفریده و آن را در گذرگاه هستی هدایت کرده است؛ این خود موجود است که راه خود را منحرف ساخته و خویشتن را ساقط کرده است. همچنان که خداوند ، فرعون را با صفت فرعونی ، نرون را با صفت نرونی و قارون را به صفت قارونی خلق نکرده است ، بلکه خداوند انسانهایی را آفریده که شایستگی رشد و اعتلای انسانی را دارا بوده‎اند ، اما آنها خودشان با میل و اختیار خویش ، راه انحرافی را برگزیده و عنوان فرعونی ، نرونی و قارونی پیدا نموده‎اند و این مسأله اشکالی را بر نظام آفرینش پدید نمی‎آورد. آفرینش موجودات شیطانی نسبت به کل نظام آفرینش خیر است ، اما نسبت به جزئی از آفرینش ، شر به حساب می‌آید. شیطان (ابلیس) نیز از این قاعده بیرون نیست؛ زیرا بر اساس احادیث معتبر و مضمون بعضی از آیات قرآنی ، ابلیس قرنهای متمادی پس از خلقتش مشغول تسبیح و تقدیس خداوندی بوده است. اگر ماهیت او پلید بوده است ، اشتغال به تسبیح و تقدیس پیدا نمی‎کرد و اگر ذات او فضیلت و کمال بوده است ، پس انحراف و پلیدی بعدا برای او پدید آمده است. برابر این نظریه معلوم می‌شود که ابلیس همانند موجودات دیگر با فطرت توحیدی آفریده شده و پلید و ناپاک نبوده و صفت شیطانی نداشته است ، اما بر اثر تکبرش در برابر خداوند و سجده نکردن بر انسان کامل (حضرت آدم) به فرمان الهی ، گرفتار عجب و تکبر و خود بزرگ‎بینی گردید و پلید و منحرف شد.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *