گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

تیفانی شیشه - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

تیفانی شیشه
مهر 28, 1394
1073 بازدید
گزارش نسخه جدید

تیفانی شیشه


مقدمه

شیشه ماده محبوب انسان از زمان کشف تا به امروز بوده است . در مورد تاریخچه کشف شیشه تفاسیر مختلفی وجود دارد بعضی معتقدند شیشه توسط ملوانانی کشف شد که در ساحل برای درست کردن آتش از تکه هایی از بار کشتی که مواد شوینده در آنها وجود داشته استفاده کرده اند و از ترکیب این مواد با ماسه و در مجاورت با حرارت آتش ماده شفافی بوجود می آید که همان شیشه بوده است . همچنین در تاریخ آمده است که ۱۰ هزار سال پیش از میلاد در مصر یا سوریه شیشه ساخته می شده است که البته از هیچ یک از اینها مدرک مشخص و قطعی وجود ندارد ولی آنچه می توان به طور حتم گفت در ۳۰۰ سال پیش از میلاد در مصر کارگاههایی وجود داشته اند که از ماسه , که همان ماده اولیه شیشه یعنی سیلیس است , و سود شیشه ساخته می شده است واستفاده از ظروف شیشه ای به شکل محصولاتی تجملاتی فقط در اختیار اشراف قرار داشته است .در اینکه شیشه به عنوان یک ماده جذاب و تا حدی مرموز همیشه در طول تاریخ مورد علاقه و توجه انسانها بوده است شکی وجود ندارد ولی نوع استفاده از این ماده با گذشت زمان شاهد تغییراتی بوده است. به طور مثال شیشه در ابتدا فقط به عنوان یک شیئ تزیینی استفاده می شد سپس از آن به عنوان ساخت ظروف کاربردی بهره گرفتند و امروزه علاوه بر انواع ظروف شیشه ای , شیشه در ساختمان جزئ جدایی ناپذیر بوده که با استفاده از تکنولوژی روز به شکلهای مختلف از آن استفاده می شود .

در دهه ۱۳ میلادی اروپاییان موفق به ساخت شیشه رنگی شدند که این موضوع تحول عظیمی در صنعت شیشه ایجاد کرد . اولین نشانه های استفاده از شیشه های رنگی در اروپا , استفاده آنها در ساخت پنجره های کلیسایی بود چرا که در آن استین کلاس ( معرق شیشه )دوران ساخت شیشه های منقوش با طرحهایی از کتاب مقدس از اهمیت زیادی برخوردار بود و کمک می کرد تا فضایی روحانی و نورانی در کلیسا ایجاد شود . در دوران گوتیک که ساخت کلیساهایی پرشکوه و تجملاتی از رونق بیشتری برخوردار شد , هنر ساخت شیشه های منقوش یا همان خانه بندی نیز از رونق بیشتری برخوردار گشت . هنرمند در این روش برای ساخت تصاویر کتاب مقدس ازقطعات برش خرده شیشه های رنگی استفاده می کرد که توسط فلزهایی از جنس سرب به یکدیگر متصل می شدند و برای اتصال این فلزها به یکدیگر از قلع و لحیم استفاده می شد. به این طریق شیشه در ابعاد دلخواه و با طرحی که مد نظر داشتند ساخته می شد که فضایی بسیار خاص و روحانی به کلیسا می داد هرچند این کار با ابزارهای آن دوران بسیار دشوار بود و نیاز به صرف وقت زیاد داشت ولی بدلیل آنکه در خدمت کلیسا بود هنری دینی و با ارزش محسوب می شد . در کلیساهایی که کوچکتر و کم اهمیت تر بودند برای ساخت شیشه هایی با این نوع تصاویر, از خمیر رنگی و رنگ آمیزی شیشه استفاده می کردند که همان هنر ویترای امروزی است .

دلیل دیگری که برای دلیل ساخت شیشه های استین گلاس در طول تاریخ ذکر شده است آن است که بدلیل عدم توانایی در ساخت شیشه با ابعاد بزرگ هنرمندان روی به روش خانه بندی یا همان استفاده از نوارهای فلزی آوردند تا بتوانند ابعاد کارشان را در اندازه دلخواه اجرا نمایند .

پس از گذشت سالها و پیشرفتهای مختلف در زمینه ساخت شیشه روشهای دیگری نیز در این تکنیک وارد شد که منجر به ساخت محصولاتی جدید گشت . از آنجمله می توان به تکنیک استفاده از نوارهای نازک مسی اشاره کرد که در روش تیفانی از آن استفاده می کنیم .

تیفانی شیشه

این هنر زیبا امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است چرا که کاربردهای فراوانی در ساخت محصولات تزیینی و کاربردی دارد . از جمله محصولاتی که با این تکنیک ساخته می شوند می توان به انواع آینه , قاب عکس , چراغهای تزیینی , شیبشه های درب و پنجره و بسیاری دیگر اشاره کرد . در اینجا قصد داریم تا مراحل کار را به نحوی توضیح دهیم که علاقمندان بتوانند این هنر زیبا را فرا گیرند و به راحتی در منزل انجام دهند تا علاوه بریادگیری هنر و پر کردن اوقات فراغت خود بتوانند با کسب مهارت درآمد زایی نیز داشته باشند .

در عکس زیر ابزار های مورد نیاز کار را می بینید که برای شروع کار باید آنها را تهیه کنید .


 

مرحله اول : برش شیشه

اولین و مهمترین قدم در انجام هنر تیفانی برش شیشه است از این رو از هنرجویان درخواست دارم که در یادگیری این فن نهایت دقت و حوصله را داشته و تا می توانند تمرین کنند .
الماس برش شیشه را که قبلا آغشته به نفت کرده ایم به شکل کاملا عمود بر روی شیشه قرار داده و به آرامی حرکت می دهیم به طوری که نیش الماس بر روی شیشه چرخیده و از این حرکت صدایی شنیده شود .

خط برش بر روی شیشه دیده می شود , در ابتدا فقط بر روی یک قطعه شیشه خط می کشیم و سعی می کنیم تا کاملا در این کار تبحر کسب نماییم . خط برش نباید منقطع باشد چرا که شیشه ازهمان نقطه جدا نخواهد شد .

پس از آنکه در کشیدن خطوط صاف تبحر لازم را یافتیم شروع به کشیدن خطوط منحنی می کنیم که کمی مشکل تر است ولی در آن نیز با تمرین کافی به مهارت خواهید رسید .
پس از کشیدن خط با چند ضربه آرام با پشت الماس و استفاده از انبر مخصوص شیشه قطعات بریده شده را , جدا می کنیم .

 
 


 
 


مرحله دوم : شماره گذاری و طرح

پس از عبور از گام اول نوبت به آماده کردن طرح مورد نظر و شماره گذاری آن است . در این مرحله هنرجو می تواند از طرحهای آماده استفاده نماید و یا خود با اشراف بر محدودیتهای فرم بری در شیشه و اصول طراحی , طرح مناسب استین گلاس را آماده نماید. پس از آماده سازی طرح باید آن را شماره گذاری نماییم به طوری که هر قطعه نام یا شماره مخصوص خود را داشته باشد تا در هنگام مونتاژ قطعات به راحتی پیدا شوند .


 
 

مرحله سوم : انتخاب رنگ شیشه و برش

در این مرحله با توجه به طرح و رنگهایی که در شیشه موجود دارید شیشه ها را انتخاب می کنید .سپس ششیه را بر روی قطعه مورد نظر خود قرار می دهید و برش را آغاز می نمایید . در هنگام برش سعی کنید تا قطعه را به نحوی روی طرح انتخاب کنید تا کمترین پرتی را در شیشه داشته باشید . بعد از آنکه هر قطعه را برش زدید شماره آن را با چسب یا ماژیک روی آن می نویسیم و در کناری قرار می دهیم و بر روی طرح نیز علامتی روی شماره مورد نظر می زنیم تا بدانیم کدامیک از قطعات برش خورده اند .


 
 

مرحله چهارم : ساب قطعات شیشه

شیشه هایی که با دست برش می خورند بخصوص زمانیکه هنرجویان در مراحل اولیه برش شیشه هستند دچار ایراداتی چون بزرگی یا کوچکی قطعه , پلیسه شدن لبه های شیشه یا مواردی از این دست می شوند . در این مرحله ما با استفاده از دستگاه ساب برقی شروع به ساب زدن لبه های شیشه می کنیم تا هم ایرادات آنها را بر طرف نماییم و هم اینکه تیزی لبه های شیشه را می گیریم تا در مراحل بعد دچار مشکل نشویم .


 
مرحله پنجم : مونتاژ

طرح را بر روی زیر کارچوبی می چسبانیم و دور آن را با زوارهای نازک مهار می کنیم  .این زوارها را دقیقا بر روی خطوط کادر طرح با میخ ثابت می کنیم . حالا تک تک قطعات را از گوشه کار می چینیم و با میخ ثابت می کنیم و اگر قطعه ای نیاز به ساب و یا برشهای ریز و کوچک دارد , این کار را انجام می دهیم تا هر قطعه ای در جای مناسب خود قرار گیرد .


 مرحله ششم : کاپرفویل

کاپر فویل ورقهای بسیار نازک مسی است که پشت آنها چسب دارد . کاپر فویل در بازار با ضخامتهای مختلف وجود دارد تا با توجه به ضخامتهای شیشه از انواع آن استفاده شود . در این مرحله بایستی هر قطعه از جای خود خارج شود , کاپر فویل دور آن پیچیده شود و دوباره در جای خود قرار گیرد . در هنگام چسباندن کاپر فویل چند نکته مهم است , اول آنکه طوری کاپر فویل چسبانده شود که از هر دو طرف بر لبه شیشه به طور مساوی بخوابد دوم اینکه مراقب باشیم دست ما قسمت چسبناک آن را لمس ننماید چرا که از چسبندگی آن کاسته می شود سوم پس از چسبیدن کاپرفویل روی لبه های شیشه با یک ابزار نرم روی آنها را با فشار بکشیم تا کاملا بچسبد . پس از آنکه لبه های هر قطعه به طور کامل با کاپر فویل پوشانده شد قطعه را مجددا در جای خود قرار می دهیم . این کار را ادامه می دهیم تا تمام قطعات , کاپر فویل پیچ شوند .

 
 

 

مرحله هفتم : لحیم

در این مرحله که مرحله پایانی کار است نیاز به هویه داریم همچنین قلع بدون روغن و روغن لحیم . در ابتدا توسط قلموی کوچکی کاپر فویلها را آغشته به روغن می کنیم سپس  با کمک هویه که کاملا داغ شده است قلع را آب می کنیم و بر روی قسمتهایی که کاپر فویل وجود دارد می کشیم و سعی می کنیم این کار به آرامی انجام دهیم تا قلع آب شده به شکل زیبا و یکدستی در این قسمتها قرار گیرد . در هنگام استفاده از هویه و قلع بسیار مواظب باشید که دستتان تماسی با آنها پیدا نکند چرا که از حرارت بالایی برخوردارند همچنین بهتر است این کار در فضایی با تهویه مناسب انجام شود و یا از ماسک در هنگام کار استفاده کنیم .

پس از آنکه توسط قلع تمامی خطوط را به هم متصل کردیم شیشه را از درون زوار خارج می کنیم و به آرامی بر می گردانیم وهمین عمل را در پشت شیشه نیز تکرار می کنیم . برای محکم تر شدن اتصالات بهتر است که در لبه کار قسمتهایی که خطوط به هم رسیده اند نیز توسط لحیم به یکدیگر متصل شوند .

 

مرحله هشتم : پتینه و شستشو

پس از اتمام کار به دلیل وجود روغن لحیم و حرارت ناشی از هویه شیشه ها بسیار چرب و کثیف می شوند پس یک شستشوی کامل به شما کمک می کند تا کار را هر چه زیباتر ببینید .
مرحله پتینه کاملا بستگی به نظر و سلیقه هنرجو دارد چرا که با توجه به طرح می توان رنگ خطوط را انتخاب کرد
  . می توانیم رنگ قلع  که نقره ای است را باقی بگذاریم و یا اینکه آنها را توسط پتینه به رنگ مسی و یا مشکی در آوریم .برای پتینه قلع از کات کبود استفاده می کنیم . روش کار به این شکل است که کات کبود را در آب می ریزیم و آنقدر هم می زنیم تا حل شود سپس با مسواک از این محلول روی قلع می کشیم و پس از گذشت چند دقیقه با مسواک آن را ماساژ می دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند . کات کبود در ترکیب با آب سرد قلع را به رنگ مشکی در می آورد و در ترکیب با آب گرم رنگ  آن را به مسی تبدیل   می کند .

پس از مرحله پتینه یک شستشوی کامل شما را بسیار خوشحال و ذوق زده خواهد کرد چرا که پروژه استین گلاس خود را به خوبی و با موفقیت به اتمام رسانده اید .


  هنر تیفانی هنریست ارزشمند که در ساخت انواع شیشه های تزیینی درب ,  پنجره , گنبدهای شیشه ای و انواع شیشه های دکوراتیو ساختمانی قابل استفاده است . تکنیک تیفانی در ساخت آبازورهای تیفانی و جعبه های تیفانی نیز استفاده می شود .



دیدگاه ها


3 پاسخ به “تیفانی شیشه”

  1. ناصر حسنپور گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما و تشکر از آموزش خوب و کامل شما
    کاپر فویل را از کجا میتوان تهیه نمود؟
    شیشه های رنگی را چگونه میتوان تهیه نمود؟
    با سپاس حسن پور

  2. ناصر حسنپور گفت:

    جایی برای خرید لوازم و ابزار آلات وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *