گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

تفکر و صفات خداوند - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

تفکر و صفات خداوند
مهر 29, 1397
23 بازدید
گزارش نسخه جدید

تفکر و صفات خداوند


تفکر و صفات خداوند

۱) لایتناهی:

نامتناهی بودن خداوند در استعلاء و تنزه او از صفات امور مادی و جسمانی مستتر است و در اغلب نظام های دینی و فلسفی خدا از محدودیت های بشری آزاد و رهاست. ولی او را نمی توان دقیقا نامتناهی دانست مگر این كه در همه وجود و ساحات وجودش بی حد و نهایت باشد. همچنین او فقط به شرطی كلا بی حد و نهایت است كه غنی و مكتفی بالذات و از همین روی قیوم باشد. اگر (چنانكه هگل می اندیشید) خداوند به جهان به عنوان عرصه استكمال خویش نیاز داشته باشد یا (چنانكه افلاطون می اندیشید) عالم صور (یا قلمرو مثل) مستقل را تقلید و بازآفرینی كند یا چنان كه وایتهد می گوید بین خدا و جهان همكنشی و وابستگی متقابل باشد او در همین حد محدود گشته و دیگر نامتناهی نیست. او فقط در صورتی دقیقا نامتناهی است كه به قول آكویناس ماهیت و وجودش یكی باشد.( اتین ژیلسون ، ص ۲۹) یا به تعبیر حكیمان و عارفان اسلامی «وجود مطلق لابشرط» باشد كه هیچ قیدی ندارد حتی از قید اطلاق نیز فارغ و آزاد است

بنابراین خدا باید این خصوصیات را دارا باشد: واحد بسیط غیرجسمانی لایتغیر تأثرناپذیر (غیرمنفعل) سرمدی خیر محض عالم مطلق و قادر مطلق باشد. اكنون به اختصار در مورد این صفات توضیح می دهیم

۲) وحدت:

در تفكر یونانی در مورد وحدت و تعدد خدایان نوعی سهل انگاری وجود داشت ولی در تفكر یهودی بر یگانگی و وحدت «یهوه» تأكید بسیار شده است. در بین متفكران معروف مسیحی نیز وحدت خدا مورد تأكید فراوان قرار گرفته است. آكویناس در «كلیات الهیات» بر وحدت خدا حجت اقامه كرد. در تفكر اسلامی نیز وحدت خدا شعار اصلی مسلمانهاست: لااله الا الله «خدایی جز خدای یكتا نیست».

ولی حق این است كه مسیحیان با قبول عقیده تثلیت به سه جوهر قائل گشته اند و خدا را مركب از سه جوهر یا یك وجود سه گانه می دانند گرچه «وحدت باری» از سوی فلاسفه گذشته و حال مسیحی مورد تأكید قرار گرفته است.

۳) بساطت:

طبق دیدگاه افلاطونی و فلاسفه مسیحی و حكیمان اسلامی و دین یهود و دین زرتشتی خدا بسیط است زیرا كه یك موجود نامتناهی نمی تواند مركب باشد و یك موجود مركب نیز هرگز نامتناهی نخواهد بود. در مورد تمایز صفات خدا از ذات او و این كه آیا این تركیب از ذات و صفات است یا خیر؟ توماس آكویناس عمیق ترین بحث ها را در عالم مسیحیت ارائه كرده ولی انصاف این است كه حكیمان اسلامی افكار نابتر و ژرف تر و لطیف تر و استدلالی تری عرضه كرده اند و هرگونه تركیبی را از ساحت قدس حق طرد و نفی نموده اند. .



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *