گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

اقدام پژوهی راهکارهای افزایش علاقه مندی و یادگیری دانش آموزان در درس علوم تجربی، در محیط مدرسه - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

اقدام پژوهی راهکارهای افزایش علاقه مندی و یادگیری دانش آموزان در درس علوم تجربی، در محیط مدرسه
مهر 14, 1394
2787 بازدید
گزارش نسخه جدید

اقدام پژوهی راهکارهای افزایش علاقه مندی و یادگیری دانش آموزان در درس علوم تجربی، در محیط مدرسه


اقدام پژوهی

   راهکارهای افزایش علاقه مندی و یادگیری دانش آموزان  در درس علوم تجربی، در محیط مدرسه

 بیان مساله:

در سال تحصیلی۹۴در یکی از مدرسه شهر بابل،درس عتوم تجربی تدریس می کردم. مدت کوتاهی که از سال تحصیلی گذشت ،متوجه شدم ،چهره  اکثر دانش آموزان مدرسه زرد و افسرده است.با اطلاعاتی که از مدیر مدرسه کسب کردم ،متوجه شدم بیشتر آنان ،روزها، به غیر از ساعاتی که به مدرسه می آیند ،در منزل به کارهای طاقت فرسایی مثل قالیبافی،سبد بافی و … مشغولند، تا از این راه امرار معاش کرده تا در آمدی برای خانواده کسب کنند.آنها فرصت  مطالعه  دروس را در منزل نداشتند. تصمیم گرفتم  با راهکارهایی بهتر و گسترده تر به حل مشکل همیشگی دانش آموزان(یعنی مطالعه نکردن دروس در منزل) بپردازم. اکنون مساله و سوال اساسی این است که:

چگونه می توان دانش آموزان را برای یادگیری  ترغیب کرد؟ چگونه می توان انگیزه لازم برای یادگیری موضوعاتی که در مدرسه آموخته می شوند ،را در  دانش آموزانی که ظاهرا تحت مراقبت نیستند نیز تقویت کرد؟و در مفهومی کلی تر این که:چگونه می توان سطح یادگیری دانش آموزان را در محیط مدرسه ،ارتقا بخشید ؟

توصیف وضع موجود(شواهد ۱)

الف)شاخص های کیفی وضع موجود

مواردی که در ذیل به انها اشاره شده،مواردیست که دانش آموزان یایه دوم راهنمایی مدرسه شهیدین پورمحمدی(۲)  ،به عنوان دلایل مطالعه نکردن درس علوم تجربی در منزل،مطرح کرده اند.

این موارد با مشاهده دقیق رفتار و  سوالاتی که از خود دانش آموزان و اولیا آنان به عمل آمد ،جمع آوری گردیده است:

ضمن عدم علابابلندی برخی  از دانش آموزان به درس علوم تجربی وعدم امکان مطالعه درس در منزل توسط دانش آموزان به دلیل نداشتن مکان؛از مجموع ۳۶ نفر دانش آموزدختر یایه دوم راهنمایی مدرسه شهیدین پورمحمدی(۲)،۲۴ نفر (۶/۶۶%) به علل گوناگون ،مطالب درس علوم را در منزل مطالعه نمی کردند و ۱۲ نفر(۴/۳۳%) علابابلند به مطالعه مطالب، در منزل بودند.

 

 

راه حل های پیشنهادی:

ارائه جزوه مطالب؛

تکرار پاسخ سوالات توسط دانش آموزان در پرسش های شفاهی ؛

تهیه ماهنامه علوم ؛

به کار بردن عبارات انگیزشی در برگه امتحانی دانش آموزان پیشرفتی ؛

مولاژ سازی با خمیر، توسط دانش آموزان در محیط کلاس؛

در این قسمت از روش های مختلف گرد آوری اطلاعات مانند: الف- پرسشنامه ب- مصاحبه ج- مطالعه کتابها و مجلات تحقیقاتی و اقدام پژوهی هایی که در این زمینه صورت گرفته بود استفاده شد و با جمع بندی اطلاعات بدست امده، راه حل های پیشنهادی به بیش از ۲۰ راه حل رسید که به چند مورد از آنها اشاره شده است:تشکیل گروها براساس نام درسی-دوستی با توافق خود آنها و نظارت معلم، مطرح شدن هر دانش آموز با هر نوع فعالیت در گروه، برگزاری مسابقه ی ریاضی بین گروهها و تهیه یک دفتر شکیل به نام “دفتر فعالیت”و…

۱ . حمایت از دانش آموزان ۲ . توأم ساختن درس با شعر و موسیقی

 

۳ . فعالیتهای گروهی ۴ . بیان درس بصورت داستان ۵ . ایجاد شادی و هیجان در محیط مدرسه ۶ . تغییر و تحول در مکان یادگیری

۷ . نقش معلم ۸ . گردش علمی ۹ . بازیهای تربیتی

 

 

 

 

 

 

 

 

اجرای راه حل ها:

از میان اجرای راه حل های پیشنهادی به چند مورد از آنها اشاره شده است که به تفصیل در زیر آمده است:

– انجام آزمایش و نتیجه گیری از انجام آزمایش توسط  دانش آموزان ؛

پژوهش گر دانش آموزان را برای انجام آزمایشات،گروه بندی کرد.دانش آموزان هر دو نیمکت  یک گروه را تشکیل می دادند.هر گروه تشکیل شده از یک دانش آموز ممتاز به عنوان سرگروه ، یک دانش آموز متوسط و  دو دانش آموز ضعیف بود.دانش آموزان برای انجام آزمایش روبروی یکدیگر قرار می گرفتند، این کار باعث می شد، کلاس از یکنواختی خارج شده و دانش آموزان کار را با تسلط بیشتری انجام دهند. بعد از انجام آزمایش ، دانش آموزان  می بایست،گزارش آزمایش را به صورت کتبی تنظیم کرده و به دبیر تحویل  می دادند.

در ضمن،کلیه دانش آموزان موظف بودند،بعد از تحویل گزارش آزمایش به دبیر،دوباره همان گزارش را، در دفتر خود ثبت کنند . تکرار این کار ،آموزش را عمیق و پایدار تر می کرد.

– مولاژ سازی با خمیر، توسط دانش آموزان در محیط کلاس؛

پژوهش گر از دانش آموزان  هر گروه خواسته بود ،بعد از تدریس مطالب  دروسی که امکان مولاژ سازی در آنها وجود دارد،با تهیه خمیر بازی، مولاژ اعضا ی دستگاههای مختلف بدن را بسازند. در پایان بعد از ساخت مولاژ ،به انتخاب اقدام پژوه ، دانش آموزان هر گروه،باید کار دستگاه مورد نظر را به طور کامل، برای سایر دانش آموزان توضیح می دادند.

به منظور قدر دانی از زحمات دانش آموزان،نمایشگاهی از کارهای عملی دانش آموزان در هفته معلم، در معرض بازدید کلیه دانش آموزان قرار گرفت و از کارهای ممتاز دانش آموزان قدردانی شد.

-آشنا کردن دانش آموزان با روشهای صحیح مطالعه و تقویت حافظه؛

پژوهش گر در یک فرصت مناسب در خلال درس،با گفتن یک جمله کلیدی و استفاده از احادیث و روایات،دانش آموزان را از زمان مطالعه،روش صحیح مطالعه و یا روشهای تقویت حافظه ،آگاه می کرد.

 

 

 

شرح اجرای راه حل های انتخاب شده پس از اعتبار یابی از میان راه حل های پیشنهادی

۱-توجیه و آشنا کردن دانش آموزان با مراحل مختلف طرح و اطلاع رسانی به آنها در زمینه های مختلف .

۲- استفاده از روشهای نوین تدریس و درگیر کردن دانش آموزان در فرایند تدریس ، ایجاد محیط فعال برای یادگیری به منظور بالابردن کیفیت آموزش و پایدارکردن آموخته ها .

۳- تقسیم بندی دانش آموزان بر اساس علائق و استعدادهایشان به گروههای مختلف ( نقاشان ، سخنوران ، بازیگران ، محققین ، فن آوری اطلاعات ، به منظور کیفیت بخشی به فرایند یاددهی،یادگیری)

۴-طراحی تکالیف و فعالیت ها و پروژه های تحقیقی فردی یا گروهی در سطوح مختلف حیطه شناختی و روانی ،حرکتی به منظور یادگیری بهتر.

۵- بازدید دانش آموزان از نمایشگاه دستاوردهای ۳۰ ساله آموزش و پرورش

۶- تقویت اعتماد به نفس و خود ارزشمندی در دانش آموزان با استفاده از روشهای مختلف از جمله : معرفی مجله موفقیت و کتابهای پیروزی در مدرسه ، کلیدهای موفقیت در تحصیل و مطالعه آن توسط دانش آموزان و ارائه بعضی از مطالب آن در کلاس در زمان های استراحت- توجه به توانمندی های دانش آموزان و نه ضعف ها و ناتوانایی های آنها- ایجاد زمینه برای کسب تجارب موفقیت آمیز توسط دانش آموزان- بالا بردن قدرت تحمل آنها برای مواجه شدن با ناکامی ها و شرکت دادن دانش آموزان در فرایند تدریس و محترم شمردن نظریات آنها برای تقویت جرات آنها در بیان صریح افکار خود.

 

 

 

 

 

 

 

 

۷- تشویق دانش آموزان به خوردن صبحانه و بیان فواید و تاثیر آن بر کارکرد بهتر مغز و استفاده از شکلات در زمان استراحت کلاس.

۸- استخراج مطالب علمی موجود در قران توسط دانش آموزان با استفاده از جستجو در قران ، کتاب اعجاز علمی قران موجود در کتابخانه مدرسه، اینترنت و ارائه آن در شروع کلاس و بحث پیرامون آنها به منظور آرامش یافتن دانش آموزان و پی بردن به اعجاز علمی قران و رازهای طبیعت و عظمت خالق هستی.

۹- کاهش اضطراب و ترس از آزمونهای کتبی با استفاده از خواندن دعای مطالعه و آیت الکرسی ، تشویق نقاط مثبت و توانمندیهای دانش آموزان ، بها دادن به میزان تلاش آنها نه صرفا نتایج حاصل از آزمونها، برگزاری آزمونهای مشورتی و گروهی ، پرسش و پاسخ های مکرر کلاسی برای آشنا کردن آنها با نحوه تنظیم سوالات ، برگزاری رقابتهای دوستانه تحت عنوان مسابقه علمی که بین گروهها برگزار می شد و

۱۰- استفاده از ارزشیابی توصیفی و ارائه بازخورد به هنگام ارائه نتایج آزمون ها.

پس از بررسی داده‌های حاصل از پرسش نامه، مصاحبه و مطالعه کتاب‌ها و مجله‌ها، اقدام پژوهی‌ها و طرح‌های پژوهشی و تجربه‌های شخصی اقدام پروژه، راه حل‌های چندی جمع‌آوری شد که از میان آنها راه حل‌های قابل اجرا انتخاب و پس از اعتبار بخشی به راه حل‌های انتخابی اقدام پروژه به اجرای آنها به شرح ذیل اقدام نمود:

۱- استفاده از لیست سالانۀ برنامه ریزی درس زبان انگلیسی؛ جهت سامان دادن و نظم بخشیدن به وضعیت تکالیف دانش آموزان و اطلاع آنان از برنامۀ درسی جلسۀ آینده ۲- گروه بندی دانش آموزان با استفاده از الگوی فعالیت گروهی دانش آموزان زیر نظر مدیر گروه ؛ که به روشی نو و خلاقانه طراحی و به اجرا درآمد تا چگونگی و روش کار و نظارت و پیگیری فعالیت دانش آموزان توسط مدیر گروه و در تعامل با اقدام پروژه به نحو مطلوب انجام پذیرد.

۳- اجرای مکالمه به صورت نمایشی و ایفای نقش؛ جهت کاربرد آموخته‌های زبانی در موقعیت‌های واقعی زندگی توسط دانش آموزان . ۴- استفاده از کتب کمک آموزشی و سی‌دی‌ها و نوار‌های آموزشی و برنامه‌های تلویزیونی آموزش زبان انگلیسی؛ جهت یادگیری بهتر و رساتر و جذاب‌تر مطالب آموزشی۵- انجام پرسش و پاسخ‌های مستمر توسط اقدام پروژه و مدیران گروه ؛ که باعث تثبیت یادگیری و بازآموزی مطالب تدریس شده می‌گردد.۶- استفاده از پیک زبان انگلیسی به عنوان فعالیت مکمل و فوق برنامه ؛ که سبب عمق بخشیدن به یادگیری فراگیران و ایجاد فرصت مناسب برای اندیشیدن دربارۀ آموخته‌هایشان خواهد گردید.۷- برقراری تعامل مؤثر و کارآمد با اولیای دانش آموزان؛ که ارتباط خانه و مدرسه را دامن خواهد زد.

از راه حل‌های پیشنهادی فوق تعدادی که به مرحله اجرا در آمدند به شرح زیر می‌باشند.

  1. مشارکت فعالانه دانش آموزان در فرآیند تدریس به صورت کار و بحث گروهی. ۲٫ گروه بندی دانش آموزان کلاس به صورت گروه‌های همیار برای مباحثه درس، پرسش و پاسخ، و انجام تکالیف. ۳٫ انجام آزمایش‌های کتاب توسط دانش آموزان به صورت گروهی. ۴٫ برقراری رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموزان. ۵٫ توجه به ارزش‌های اسلامی و نکات اخلاقی و ارائه مفاهیم تربیتی درس. ۶٫ تهیه تابلو علوم جهت استفاده از فعالیت‌های خارج از مدرسه دانش آموزان.

 

 

 

 

 

 

شواهد موفقیت در پژوهش (شواهد ۲):

در اواخر سال تحصیلی۸۸-۸۷ ،با توجه به راهکارهای به کار برده شده،و با توجه به قبولی صد در صدی دانش آموزان پایه دوم راهنمایی شهیدین پورمحمدی (۲) در درس علوم ،در امتحانات خرداد ماه ۱۳۸۸ ، می توان نتیجه گرفت راهکارهای بکار برده شده توسط اقدام پژوه،علاوه بر آنکه میزان علابابلندی دانش آموزان را در امر مطالعه افزایش  داد،میزان یادگیری دانش آموزان را نیز در محیط مدرسه  ارتقا بخشید و دانش آموزانی هم که به هر دلیلی نمی توانستند درس علوم را در منزل مطالعه کنند با استفاده از معلوماتی که در محیط کلاس کسب کردند،توانستند در امتحانات پایان ترم،نمره قابل قبولی بدست آورند.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *