گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه

ارزشیابی توصیفی - سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه


سفارش تایپ ،ترجمه، مقاله، تحقیق ، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

ارزشیابی توصیفی
آذر 15, 1394
670 بازدید
گزارش نسخه جدید

ارزشیابی توصیفی


ارزشیابی توصیفی

در دهه هفتاد هجری شمسی، کیفیت آموزش، تحت تأثیر شرایط جهانی و همچنین چالش های پیش روی نظام آموزشی، یکی از مسائل اساسی نظام آموزشی شد و ضروری می نمود تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران نظام در مواجهه با این مسأله، به دو سؤال اساسی پاسخگو باشند و برای آنها چاره جویی کنند:

۱- چگونه دانش آموزان بهتر یاد می گیرند؟ (این سؤال به بهبود کیفیت جریان یادگیری در مدرسه توجه دارد.)

۲- چگونه معلمان می توانند بهتر آموزش دهند؟( این سؤال به بهبود کیفیت جریان یاددهی نظر دارد.) یکی از محورهای اساسی رشته پیوند بین این دو مسأله، یعنی یادگیری- یاددهی، نظام ارزشیابی تحصیلی است. شواهد بسیاری در دست بود که نشان می داد، ارزشیابی تحصیلی یکی از عوامل مؤثر در بهبود کیفیت این دو باشد. پژوهشها هم نشان از وجود چنین تأثیری دارد.

از سوی دیگر نارضایتی از نظام ارزشیابی موجود، در محافل تربیتی کاملاً شایع شده بود. بر این اساس نگاه تصمیم گیرندگان، متوجه این حوزه و ایجاد اصلاحات در آن شد. آغاز این توجه در طرح دو نوبتی کردن امتحانات و برجسته کردن نقش ارزشیابی مستمر بود. در همایش مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش توجهی به این زمینه شد و یک مقاله نیز در این خصوص ارائه گردید. تشکیل دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در معاونت آموزش عمومی نیز، شاهد دیگری بر این مدعاست که ارزشیابی تحصیلی به موضوعی قابل توجه برای تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران تبدیل شده بود.پیرو این توجه ویژه، شورای عالی آموزش و پرورش طی رأی صادره در جلسه ۶۷۴ مورخ ۲/۵/۸۱ به دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی(۱) مأموریت داد تا در خصوص تبدیل مقیاس کمی (۲۰-۰) به مقیاس کیفی، مطالعاتی انجام داده، گزارش آن را به شورا ارائه دهد. دفتر ارزشیابی تحصیلی بعد از مطالعات و بررسی های به عمل آمده، طرحی را تحت عنوان ارزشیابی توصیفی تهیه و به شورای عالی ارائه کرد. این طرح با هدف افزایش کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری، کاهش اعتبار آزمونهای پایانی و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی- یادگیری، همراه با ایجاد تغییرات زیر در نظام موجود ارزشیابی تحصیلی، تهیه شد.

* تغییر مقیاس فاصله ای (۲۰-۰) به مقیاس ترتیبی؛

* تغییر ساختار کارنامه و تبدیل آن به کارنامه توصیفی تحت عنوان گزارش پیشرفت تحصیلی؛

* تغییر و تنوع بخشی به ابزارها و روشهای جمع آوری اطلاعات از وضعیت تحصیلی دانش آموز، مانند: پوشه کار، آزمونهای عملکردی، چک لیست، برگ ثبت مشاهدات و…

* تغییر در رویکرد کلی ارزشیابی از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی و فرآیندی؛

* تغییر در مرجع تصمیم گیرنده در ارتقای دانش آموزان که در این طرح به جای امتحانات پایانی، معلم و شورای مدرسه، مرجع صاحب صلاحیت تصمیم گیری تعیین شد.طرح ارزشیابی توصیفی در سال ۸۲-۸۱ به صورت پیش آزمایشی در ۲۵ کلاس در ۵ استان (سیستان و بلوچستان، اصفهان، زنجان، شهر تهران و آذربایجان شرقی) اجرا شد. بعد از نقد و بررسی تجربه پیش آزمایشی و اصلاح و اعمال تغییرات لازم، طرح برای اجرای آزمایشی در سال ۸۳-۸۲ آماده شد.در تاریخ ۱۲/۶/۸۲ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش دستور العمل ارزشیابی توصیفی دانش آموزان را تصویب کرد. این دستور العمل برای اجرای آزمایشی در کل کشور (۱۰۰ مدرسه و ۲۰۰ کلاس پایه اول ابتدایی) در نظر گرفته شد و بعد از تهیه مقدمات لازم، در شهریور ماه ۸۲ دوره توجیهی برای مجریان طرح که شامل معلمان، مدیران مدارس، کارشناسان مسئول در استان ها، مدیر گروه ابتدایی استان و ناظر علمی طرح در استان بود، در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. بعد از اجرای دوره و شروع سال تحصیلی ۸۳-۸۲ بنابه درخواست دفتر ارزشیابی تحصیلی، گروه پشتیبانی طرح ارزشیابی توصیفی در استانهای مجری، شکل گرفت که اعضای این گروه عبارتند از:

– معاون آموزش عمومی سازمان؛

– معاون پشتیبانی سازمان؛

– مدیر گروه ابتدایی سازمان؛

– کارشناس مسئول ارزشیابی دوره عمومی سازمان؛

– ناظر علمی طرح در استان؛

– نماینده معلمان.

این گروه با تشکیل جلسات منظم، ضمن بررسی روند اجرای طرح، حمایتهای لازم را برای اجرای با کیفیت طرح به عمل آوردند. همچنین در دفتر ارزشیابی، ستاد مرکزی طرح، تشکیل شد که در آن سه کمیته علمی آموزشی، توانمند سازی و نظارت، وظایفی را به عهده گرفتند.

در آذرماه ۸۲ کارگاه آموزشی ارزشیابی توصیفی به صورت قطبی برای معلمان مجری طرح، در پنج استان (آذربایجان شرقی، قزوین، کرمانشاه، خراسان و فارس) برگزار گردید. در این کارگاه معلمان مجری طرح، به صورت کارگاهی با مهارتهای مشاهده و ارزشیابی عملکردی و تهیه پوشه کار، آشنا شدند. در راستای غنی سازی مهارتهای معلمان، برنامه های نظارتی و بازدید از مدارس مجری طرح انجام گرفت. گروه های متعدد بازدیدکننده از مدارس مجری طرح در سراسر کشور بازدید می کنند. یکی از نیروهای محوری طرح، ناظران علمی استانها هستند. ناظران علمی، علاوه بر شرکت در جلسات گروه پشتیبانی، با سرکشی به مدارس، مشکلات و مسائل اجرایی طرح را بررسی می کنند و در صورت نیاز، رهنمودهای لازم را به معلمان ارائه می دهند. برای بررسی عمیق تر روند اجرایی طرح، همایش ناظرین علمی در شهر یزد در تاریخ سوم و چهارم اسفند ماه ۸۲ برگزار گردید. ناظرین علمی استان، طی نشست دو روزه خود با تشکیل سه کمیته کاری با عنوانهای آینده طرح، مشکلات اجرایی طرح، مبانی نظری طرح، طرح ارزشیابی توصیفی را نقد و بررسی کردند. این نشست در سال ۸۳ با شعار آرامش مسافر کوچک سفر یادگیری با ارزشیابی توصیفی در شهر قم تکرار شد.در جهت تقویت و اشاعه طرح ارزشیابی توصیفی و با عنایت به ضرورت اهتمام به رویکردهای جدید ارزشیابی در فرآیند آموزش و کاهش ضررها و زیانهای ناشی از ارزشیابی های سنتی، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی اقدام به تهیه دو فیلم با عناوین «روی یک خط» و «سفید مثل گچ» کرد که پس از تهیه و تکثیر به کلیه استانها ارسال شد.شورای عالی آموزش و پرورش به پیشنهاد دفتر ارزشیابی تحصیلی و تأیید پژوهشکده تعلیم وتربیت در مصوبه ۷۱۰ خود مجوز اجرای سه ساله طرح را صادر کرد. بر این اساس این طرح تا پایان سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴ اجرا خواهد شد.به دنبال این مصوبه دوره های آموزشی تکمیل و مقدماتی برای مجریان جدید و قدیم طرح در استانها برگزار شد و با ورود تعداد ۳۰۰ کلاس پایه اول به طرح، تعداد کلاس های مجری طرح به ۵۰۰ افزایش یافت و طبق برنامه پیش بینی شده ۵۰۰ کلاس دیگر در سال ۸۵-،۸۴ به طرح افزوده می شود.به همین منظور برای تقویت و بهبود عملکرد نیروهای مجری طرح ارزشیابی توصیفی با هماهنگی دفتر آموزش و ارتقاء مهارتهای حرفه ای و تربیت معلم دوره های آموزشی دیگری در نظر گرفته شد که در تابستان سال ۸۴ برگزار می شود.

این دوره ها عبارتنداز:

۱- دوره تربیت مدرس ارزشیابی توصیفی: این دوره برای تربیت نیروهای مجرب به منظور آموزش مجریان طرح در استانها برنامه ریزی شده است.

۲- دوره مقدماتی ارزشیابی توصیفی: این دوره با توجه به افزایش تعداد کلاس های مجری طرح در سال ۸۵-۸۴ برای معلمینی که به این طرح می پیوندند در نظر گرفته شده است.

۳- دوره تکمیلی: این دوره برای افزایش دانش و مهارت معلمان مجری طرح در نظر گرفته شده است.

۴- دوره آشنایی با ارزشیابی توصیفی: برای آشنایی کارشناسان و مدیران مدارس با ارزشیابی توصیفی.

در زمینه ارزیابی از عملکرد کلی طرح به منظور به دست آوردن نقاط قوت و ضعف اجرای آن، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی اقدام به جمع آوری گزارش ناظران طرح و نظریات معلمان، مدیران، والدین و کلیه دست اندرکاران کرد. این گزارش نشان می دهد که به طور کلی طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی با توجه به ویژگی های آن از جمله: توجه به ویژگی های اجتماعی- عاطفی، توجه به عملکرد واقعی، افزایش علاقه به یادگیری، توجه به ارزشیابی مستمر و فرآیندی، تعامل بیشتر اولیاء با مدارس در زمینه امور تحصیلی دانش آموز، ارائه بازخوردهای پیوسته به دانش آموز و اولیاء برای بهبود عملکرد دانش آموز- تقویت ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد، از بین رفتن حس حسادت و رقابت کاذب، افزایش استقلال دانش آموز، حذف استرس و دلهره در دانش آموزان و اولیاء برای کسب نمره های بالا، حذف اضطراب امتحان، شکوفایی خلاقیت و تفکر خلاق و سرانجام توجه به اهداف و معیارهای تعلیم و تربیت و برنامه های درسی دانش آموزان در ارزشیابی آنها که در مقایسه با ویژگی های الگوهای رایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که محور اصلی آنها بر مقایسه دانش آموزان با توزیع نرمال کلاس درس و وضعیت دیگر دانش آموزان است و با خود هیجانها و اضطرابهای کاذب و غفلت از اهداف و معیارهای اصلی برنامه ها و مواد درسی را به همراه دارد، با استقبال و توجه روبه رو شده، به عنوان یک طرح ضروری و مهم تلقی و خوانده شده است.در گزارش، به مواردی نیز به عنوان نقاط ضعف طرح اشاره شده است. از جمله: وقت گیر بودن و افزایش حجم کاری معلمان در مدرسه و خانه به دلیل تنوع ابزارها و عدم تناسب با حجم کتاب درسی، بالا بودن تعداد دانش آموزان کلاس، کمبود امکانات و تجهیزات متناسب با حجم فعالیت معلمان، اظهار نظرهای منفی و غیرکارشناسی از سوی برخی از معلمان.در عین حال مشاهدات و نظریات نشان می دهد که اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در صورت توجه به ابعادی چون اطلاع رسانی و ترویج آموزش های مستمر و تهیه کتابچه ها و راهنماهای آموزشی، تأمین اعتبار و پشتیبانی مناسب مالی و اجرایی طرح و توجه به انگیزه های مالی معلمان و دست اندرکاران، بهبود ابزارها و آسان سازی و تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی و… می تواند در سال های آینده و در کلاس های بالاتر به تدریج به یک الگوی جایگزین تبدیل شود.از آنجا که نتایج و آثار طرح های آزمایشی خصوصاً مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت را نمی توان در یک دوره کوتاه مدت مورد مطالعه و بررسی قرار داد، با تصویب مجوز اجرای سه ساله طرح به وسیله شورای عالی آموزش و پرورش پژوهشکده تعلیم و تربیت موظف شد ارزیابی از طرح ارزشیابی توصیفی را به عهده بگیرد.امید است با عنایت به اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اهداف تفصیلی طرح ارزشیابی توصیفی که بنیان آن بر شکوفا ساختن استعدادهای طبیعی دانش آموزان و آزادی و انتخاب است، به نتایج قابل توجهی در زمینه اجرای این طرح برسیم.

۱- این دفتر بعد از مدت کوتاهی در تغییر و تحول ساختار وزارت آموزش و پرورش حذف شد و وظایف آن به دفاتر آموزش ابتدایی و آموزش راهنمایی واگذار شد.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *